Dominatore dei Sette Mari, Il (1962)

Alternatieve titel: I Re dei Sette Mari

1 stem

Italië
Avontuur

geregisseerd door Rudolph Maté en Primo Zeglio
met Rod Taylor, Keith Michell en Edy Vessel

De Britse kapitein Sir Francis Drake gaat op een expeditie naar Amerika. Hij steelt daar het goud van de Spanjaarden. Na een gewaagde ontsnapping aan de Spaanse armada keert Sir Francis Drake terug naar Engeland waar hij Koningin Elizabeth de Eerste moet beschermen tegen een netwerk van door de Spanjaarden gesteunde verraders, die van plan zijn om haar bewind omver te werpen.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een piratenfilm met Terence Hill als bad guy?
Gebruikelijke non-budget europudding swashbuckler die wellicht als eerbetoon aan Errol Flynn 2 Australiers in de hoofdrol heeft, Taylor als Francis Drake en Mitchell als zijn jonge vertrouweling Marsh, die trouwens eigenlijk de voornaamste protagonist is.
Ook dit filmpje is weer geworteld in de historische feiten, want behalve de armada, de zilvervloot en een reis om de wereld komt hier ook the Babington plot aan de orde, en wel via de figuur van Hill die hier Babington blijkt te spelen! Jazeker, de paapse aartsschurk- voor protestantse noorderlingen een steen des aanstoots, voor heidenen een dwaas- heeft hier het engelachtige smoeltje van mooie Mario meegekregen, die tot overmaat van ramp ook nog de love interest van Mitchell- de schone blondine Vessel - tracht te verleiden.
Gemaakt dus op een schoenveter budget, getuige het overmatig gebruik van stock footage bij iedere scène waar meer dan 2 mensen in de open lucht zijn te zien en een extreme jump cut toen er blikbaar geen geld meer was om de wereldreis van Drake te voltooien.
Het betreft hier overigens een kiddie film: zo leren we dat Patata een indiaanse prinses was die het gewas zijn naam in deze contreien schonk...
Briljante score, maar heb die geloof ik wel vaker gehoord...