Les Gardiennes du Pénitencier (1979)

Alternatieve titels: Jailhouse Wardress | Un Paradis pour des Brutes, un Enfer pour des Femmes

Frankrijk
Drama / Erotiek

geregisseerd door Alain Deruelle
met Didier Aubriot, Monica Swinn en Eugénie Laborde

Nadat Nazi-Duitsland is gevallen, ontsnappen er een aantal van de meest sadistische SS-officieren naar Zuid-Amerika. Daar bouwen ze een fort waar ze vrouwen gevangen houden en ze dwingen allerlei seksuele handelingen uit te voeren. Een groep mensen die revanche zoekt, stuurt een commando-eenheid naar het fort om de sadisten voor eens en altijd uit te roeien.

avatar van kirk douglas
in feite bestaat deze film uit niets anders dan stukken uit andere films en een klein beetje eigen materiaal.
zo komt het begin zo uit een nazi-exploitationfilm van Alain Payet,en de senes uit de gevangenis grotendeels uit "Barbed Wire Dolls'' van Jess Franco.
het geheel is gewoon saai en rommelig.
een compleet overbodige film.

avatar van mikey
Erg knap dat zo'n simpel verhaaltje zo complex en onlogisch is verteld. Let even op de verkrachtingsscene in slow motion met een naakte meid en een vieze man die erg veel lijkt op held Jess Franco. Het beeld is niet in slow motion maar de acteurs doen een slo-mo showtje. Schokkende ervaring.

Editing en het geluid(editing) zijn werkelijk amateuristisch.

avatar van movie acteurs
Zeer slechte film. Maar wel een leuke slechte film.
Ik heb deze film gekregen in een Nazi Cult box gisteren. Mijn oom had die gekocht omdat hij ook van ontzettend foute films houdt, maar dit vond hij zo afgrijselijk dat ik het gewoon van hem kreeg.

Dat deze film uit montage stukken van Jess Franco was wist ik al. Top regisseur, die raar maar waar nooit een Oscar nominatie kreeg, genaamd Alain Deruelle laat zijn beste werk zien. Weer wat geknip en geplak van een andere film (weer een film van Franco). Zo heeft Deruelle ook een ander film gemaakt genaamd "Cannibal Terror". Een waar meesterwerk waarvan er ook stukken zitten uit Jess Franco's film Cannibals. Voor de rest deed deze regisseur alleen maar porno.

Van deze film zelf had ik al niet veel verwacht. Mede door het oer simpele verhaaltje toch wel vermakelijk. De oude bazin ziet er trouwens niet uit met die monocle. Die scene waar mikey het over heeft, is ook dramatisch. Zelden geldt natuurlijk ook voor dialogen acteerwerk en scenario. Toch vond ik dit enigszins vermakelijk. Mede door de knulligheid die deze film heeft. Gewoon geweldig Franse "Trash". Daarom toch nog een 2,5.

avatar van RuudC
Plaats tien labiele wijven (inderdaad, wijven, want van normale vrouwen is hier geen sprake) in een middeleeuws fort en geef de bewakers wat uniformen en je hebt een Franse nazi ku(l)tfilm. Met nog een film te gaan durf ik er wel vanuit te gaan dat dit zowaar de slechtste van de zes is. De eerste scenes zijn geknipt en geplakt uit andere films van de box. Er valt wederom niets te lachen, laat staan te genieten. Er wordt geneukt alsof het een stel konijnen zijn, maar zelden heb ik zulke passieloze seksscenes gezien. Het mooiste is misschien nog wel de blije muziek die eronder is geplakt (herinnert u zich het pleziereiland van Asterix en de Helden nog?). Het viel inmiddels wel te verwachten, maar ook dit is pure troep en pure troep verdient maar een cijfer.

avatar van Richard_Voorhees
Een afschuwelijk werk dat voor grote gedeelten bestaat uit knip- en plakwerk van Franco's werk, maar ik herkende in het begin ook wat scenes terug uit Special Train for Hitler.
De titel is ook wat misleidend, want het gros van de film gaat over de gevangenisdirecteur, de incompetente dokter en de gefrustreerde bewaker Nestor. Op een gegeven moment draait het wel wat meer om de gevangen dames.
Jammer dat men het in de film bijna alleen maar heeft over het misbruiken/martelen van de dames en dat dit in de praktijk helaas war uitblijft. Misschien dat dit in Franco's originele film wat anders is, maar ik vond het wel erg braafjes allemaal. Veel meer dan wat blote vrouwen krijgt de kijker eigenlijk niet te zien. Als we dan ook nog eens zien dat een vrouw haar man drie keer beschiet en dit enkel een soort klein scheerwondje lijkt op te leveren, is de teleurstelling helemaal compleet.
De slechtste uit de Nazi Cult Collection tot nu toe. Ik kan me niet voorstellen dat de komende 2 films nog slechter zullen zijn.

avatar van joolstein
Toen ik de film keek, vond ik het chaotische, fragmentarische en soms spraken de personages terwijl er geen bewegende monden te zien waren. Filmisch zijn de makers behoorlijk de weg kwijt. Achteraf blijkt dat er bestaand filmmateriaal bij elkaar gesprokkeld is om deze film te maken. Het verklaard een hoop... zoals die abrupte overgangen of de zeer slecht bij de rest van de film passende flashbacks. In één zo’n flashback ontstaat er ook een eigenaardig in beeld gebrachte ruzie tussen een vrouw en haar tja wat was het vriend/ vader/klant. De nazi-associatie en (half)naakte vrouwen die gemarteld en onteerd worden, hadden stof moeten doen opwaaien, het is hier volkomen nutteloos. De de seksuele handelingen waren slaapverwekkend. De filmmakers hadden vermoedelijk geen idee wat ze aan het doen waren. Het resultaat was een bedroevend slechte en brave zogenoemde exploitatiefilm!