Sekjoeritie (2010)

Alternatieve titel: Security

Nederland

geregisseerd door Nicole van Kilsdonk
met Elise Schaap, Loek Peters en Peggy Jane de Schepper

Tjitske, die werkt voor een actualiteitenrubriek, mag van haar baas een documentaire maken over een heet hangijzer, de toenemende populariteit in Nederland van het rechtse gedachtegoed. Bob, beveiliger en bewaker, lijkt daarvoor de ideale hoofdpersoon. Hij komt voor zijn werk in aanraking met hoogwaardigheidsbekleders, activisten, straatschoffies en andere mondige Nederlanders.Vlotgebekt, met charme en humor weet hij echter alle lastige situaties te controleren. Met beide benen in de klei van de multiculturele samenleving blijkt hij bovendien onverwacht genuanceerd. Tjitske daagt hem uit, maar wordt vooral geconfronteerd met haar eigen vooroordelen. En hoe beter ze Bob leert kennen, hoe leuker ze hem vindt.

avatar van jasper1991
juist niet zou ik zeggen. typisch linkse propaganda van de publieke omroep, zoals alle telefilms.

die gegoede tjitske zou iedereen aversie tegen moeten krijgen(kan niet koken, is overambitieus, zit vol met vooroordelen).
en bob zou de onderbuik van de samenleving moeten representeren?
nou ik teken ervoor als de onderbuik van de echte nederlandse samenleving uit bobs gaan bestaan maar dat is natuurlijk niet zo.

de film verdient wel een zesje want hij is origineel gemaakt en boeiend

Sympathieke film en leuk gespeeld door Peters.

Inhoudelijk voegt het echter weinig toe en het is ook vrij voorspelbaar allemaal.

avatar van maarten1991
Inderdaad een leuke rol van Peters. Daarnaast vind ik het knap dat vrijwel alles is gefilmd met 1 camera.

Sai
Superrol van Peters. Geef die man een kalfnominatie. Alles met die redactiebaas was extreem eendimensionaal en voorspelbaar en de subplotjes zoals de moeder liepen ook niet helemaal. Verder op alle punten aardig.

avatar van Nijmegen
Redelijke Nederlandse film. Het idee van een docu-in-een-film wordt redelijk uitgewerkt. Loek Peters speelt zeker niet onaardig. Elise Schaap daarintegen vond ik iets minder. De 'docu' gaat over een beveiliger die neer zou moeten worden gezet als onderbuik van de samenleving. Maar hij blijkt een zeer sympathieke man met een eigen verhaal. Al met al een zeer luchtig stuk film waar ik het genre komedie iets misplaatst vind. Altans, ik zou niet weten welk genre het had moeten zijn maar ik had niet het idee dat ik naar komedie aan het kijken was. Eigenlijk tevreden maar door wat clichè's en wat stomme personages als de redacteur toch een vijf.

avatar van filmliefhebber92
Nog een best redelijk film. Het verhaal, de regie en de acteurs waren allemaal op niveau.

avatar van trebremmit
Een leuke film met aardig wat humor, vooral de scenes met Bob en zijn collega waren erg grappig, ik kwam niet meer bij met dat stukje over de portofoon.
Loek Peters doet het erg goed als Bob, alleen Elise Schaap viel met wat tegen als Tjitske.
Een originele en frisse film die wel een wat hoger gemiddelde verdient.

Wat vreselijk goed gespeeld dit zeg. Dit is nu op tv. En ik ben naar moviemeter gegaan omdat ik nu écht wilde weten of dit nu geacteerd of echt is.. tjee, wat realistisch gespeeld zeg, damn... te authentiek gewoon! Kon echt de vinger er niet op leggen...

Film nu afgelopen. Ik heb me echt onverwachts erg goed vermaakt met deze ontzettend leuke en realistische film!

avatar van mjk87
Verrassend leuke film. Beide hoofdrolspelers hebben mooie rollen. Vooral Peters, heerlijk naturel, Hij kan neigen naar overacteren, maar doet het nooit. Nog geen Cees Geel in Simon, maar wel bovengemiddeld. Ook Schaap doet het zeer goed (prachtige jonge vrouw trouwens met prettige uitstraling). Dat zij niet meer films krijgt. Ook hun onderlinge chemie is uitstekend.

Het verhaal is alleraardigst, het idee van docu in docu als film werkt wonderbaarlijk goed. De sfeer is uitstekend, de beelden niet bijzonder maar wel fraai, vooral enkele avondshots.
Inhoudelijk is de film prima. Want hoewel onze bewaker een heel redelijke vriendelijke man is, zegt dat niets over z'n stemgedrag. De film wil denk ik aangeven dat er snel etiketjes worden geplakt, en dat PVV-stemmers enkel lopen te schelden op alles wat donkerder dan blank is. Ook de bewaker kan prima zo een stemmer zijn, maar wel in alle redelijkheid. Het is wellicht de media die dat wil opkroppen. En dat wordt prima getoond.

De titel is leuk gekozen. Een beetje zoals die 'domme' onderbuik denkt, spreekt en schrijft (volgens de opinie). Daar al gelijk een sneer in. Een van de beste Nederlandse films die ik heb gezien. 4*

avatar van henrygreenway
prima, loopt tegen een speelfilm aan!!!!

avatar van BlueJudaskiss
Ja, want het is in feite een animatiefilm

avatar van trebremmit
Nee maar wel een televisiefilm.

Film over een film. Maar het maakt toch eigenlijk nogal de indruk dat het zelfs mogelijk autobiografisch is. Film over een regisseuse die eigenlijk niet goed weet waar ze mee bezig is.
Het einde van de film is precies zoals deze film. Eigenlijk is het allemaal erg mager en stelt de hele film niets voor, maar in de onderbuik had het toch ook allemaal wel wat. Deze rotzooi wist toch te boeien.

Idee is leuk, de uitvoering is waardeloos. De suggestie dat hier een documentaire wordt gemaakt klopt absoluut niet. De documentairemaakster doet alles wat je als documentairemaker direct wordt afgeleerd en dat maakt deze hele film voor mij in ieder geval ongeloofwaardig.

Uitstekende film waarin een documentairemaakster denkt de perfecte kandidaat te hebben gevonden die het rechtse onderbuik-gevoel van Nederland weergeeft. Een soort nep-documentaire met een romantische inslag die gewoon goed in elkaar zit. Geloofwaardig in beeld gebracht en niet in de laatste plaats door de sterke rol van Loek Peters. Overigens doet Elise Schaap het ook leuk.

avatar van ILDIB
Gewoon een lekker wegkijkende film, waar je ook nog eens sympathieke spelers ziet..

Echt mooi, pakt gelijk. Prachtige rol neergezet door Peters. Heb echt met veel plezier gekeken.

avatar van Poeha
Van de week tijdens het zappen kwam ik op deze uit. Toch maar blijven hangen. Peters speelt de rol prima. Schaap is dan weer prima om naar te kijken. Geen hoogdravend spel, maar heb hem toch afgekeken en dat doe ik niet bij elke NL film.

avatar van missl
Film gaat over een vrouw die een bewaker gaat volgen om er een docu van te maken. Op het moment dat zij helemaal opgetogen is omdat zij nooit van negeren heeft gehoord en dit heel grappig vindt, ben ik verbaasd. Gelukkig trekt deze verbazing weg want deze film is een lekker wegkijkertje en de gehele film is op een snelle manier gemonteerd. Bob laat je glimlachen met zijn theorieën, ideeën en acties. En hij heeft charisma, knalt echt van het scherm, speelt heel goed. Het valt me op dat Elise Schaap heeft wel echt een stem voor docu’s, goed gecast dus. De samen koken scene is leuk. Nu de minpuntjes: bij de naam Bob dacht ik de hele tijd aan Bob de Bouwer en die naam wordt nogal vaak genoemd. En iets wat niet echt een minpunt is maar toch benoemd kan worden; ik heb geen flauw idee waar deze film naartoe wil. Willen ze nou laten zien hoe erg het gesteld is met de samenleving? Dat veel mensen geen respect hebben voor de Sekjoeritie? Bob doet de hele film hetzelfde dingetje, daar waar je in het begin over moest glimlachen is na een uur toch minder leuk. Conclusie; had het net zo goed niet kunnen kijken.

Leuke en interessante film,waarbij het dagelijks leven van een security man wordt gefilmd!!