Tsuki wa Dotchi ni Dete Iru (1993)

Alternatieve titel: All under the Moon

Japan
Drama / Komedie

geregisseerd door Yôichi Sai
met Gorô Kishitani, Ruby Moreno en Moeko Ezawa

De goedmoedige Koreaans-Japanse taxichauffeur Chung Nam laat het alledaagse racisme van zijn collega's en klanten van zich afglijden. Het enige wat hem beweegt is zijn hartstocht voor de Filipijnse Connie die als barmeisje in het 'café' van zijn moeder werkt. Connie heeft echter haar eigen ambities, moeder ziet hem liever met een Koreaanse en dan gaat Chungs Koreaanse en snel op de maatschappelijke ladder stijgende baas ook nog failliet.

avatar van Mochizuki Rokuro
Te zien op het IFFR van 2010 in een retro van Sai en eind vorige eeuw door Japanse recensenten verkozen tot de nummer 23 in de lijst van beste Japanse films aller tijden (een zeer aanvechtbare lijst overigens). Maakt nieuwsgierig!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Die nieuwsgierigheid kun je wellicht weer opbergen en de lijst wordt er niet minder aanvechtbaar op, want echt het enige dat ik kan verzinnen waar de film zijn plek aan te danken heeft is het thema. Blijkbaar maakte deze film heel wat los in de Japanse samenleving over discriminatie van Filipino's en vooral Koreanen. Volgens de inleiding van Tony Rayns was dit eerst een 40 minuten durende TV-film die door het grote succes werd verlengd tot een bioscoopfilm. Inhoudelijk was dat niet echt te merken, aan de look wel. De film zag er wat TV-filmerig uit.

All Under The Moon is verder vooral een weinig boeiende mainstreamkomedie. Met soms een leuke grap, vaker een niet zo leuke grap, een sentimenteel moment, een love interest en wat er al niet meer in zulk soort films zit. Wellicht kan een Japanner er meer uithalen doordat situaties herkenbaarder zijn, maar ik vond er niet zoveel aan.

avatar van Zavo
Een aardige komedie, waar ik aanvankelijk maar niet in kon komen, maar die ik in het laatste uur toch wel meer ging waarderen.
Het probleem met deze film voor ons, westerlingen (en waarschijnlijk ook de reden dat hij hier weinig bekendheid heeft), is dat we vermoedelijk de helft missen. Alle subtiliteiten in de relatie Japanners-Koreanen en Japanners-andere nationaliteiten kennen we niet en dus zullen we een film als deze ook nooit helemaal kunnen begrijpen.