Sur Place (1996)

Nederland

geregisseerd door Paul Ruven
met Yekaterina Golubeva, Rodney Beddal en Timon Moll

Frans gesproken melodrama dat in zijn geheel is gesitueerd in de Amsterdamse woonwijk De Pijp. De film vertelt met behulp van een voice-over het verhaal van een raadselachtige buitenlandse vrouw die tijdelijk in een pand in De Pijp verblijft. In de reconstructie van een geschiedenis vol hartstocht, vergelding en strijd komt gaandeweg haar zorgvuldig gekoesterde geheim aan de oppervlakte.

avatar van De Mees
DVD release september distributie Art-s.
In de DVD serie De films van Paul Ruven.

avatar van Quentin
Extra op de recent verschenen dvd;
Holland 6-5 - Reconstructie van 'n moord - ca. 15 min.

robertus65
Experimentele film die weinig mensen zal aanspreken. We zien wat beelden van Amsterdam en de hele film een horen we een voice over in het Frans van twee personen. Wat het dat? Ja, dat was het.

avatar van sinterklaas
Prima experimentele film die zich afspeelt in een van de mooiste buurtjes van Amsterdam: De Pijp. Verder moest ik hier denken aan een kruizing van Crepuscule met Container van Moodyson De hele film is een voice over tussen een man en een vrouw waar je ook echt je kop bij moet houden. De verdere beelden daarbij, van hoe die vrouw net in Amsterdam is komen wonen, en daar ook in gevaar loopt, rare mensen ontmoet, zich bedreigt tja.... ik weet het eigenlijk allemaal niet. Waarschijnlijk een verhaal die de kijker zelf mag invullen? Wat me wel al vrij duidelijk is is dat die vrouw oorlogslachtoffer is, althans, je komt dat nog best vaak tegen in die voice over. Het feit dat ze trouwens voor elke zin "Ja" zegt, is wel vrij irritant.

Verder een prima film waar de Pijp locaties het leven in de brouwerij gooien. Het sfeertje weet ook mysterieus te blijven.

Ook de korte film die op de dvd stond: 6-5: Reconstructie van een Moord was behoorlijk interessant. Moest die man nou Volkert van der G voorstellen? Maar dan precies een jaar later? (herdenkingsplechtigheid van Pim Fortuijn)

avatar van Legan
Experimenteel? Ik moet wat gemist hebben. - Heeft in vele dingen (camerabewegingen, gesproken dialogen) een zekere traagheid. - Moet even op gang komen, maar daarna best interessant, vooral door de dialogen. - Verhaal is best interessant, visueel vaak saai met lange, eentonige shots. - Beelden van Amsterdam (de Pijp?) zijn totaal oninteressant. - Muziek is vrij standaard.

Op de Franse voice-over na (man en vrouw die continu converseren), geen andere gesproken dialogen. Een plus. - Gaandeweg is het beeld (wat je dus ziet) iets interessanter. - Cast is oké zolang de camera wat op afstand blijft. Bij focus op vrouwelijke hoofdpersoon valt ze door de mand. - Iets te lange duur.

Film is duidelijk interessanter voor het gehoor van voor de ogen.

/edit: wat betreft de korte film Holland 6-5 op de dvd: i.p.v één lange take, krijg je continu hele korte fragmenten te zien, waar Volkert van der G klaarblijkelijk langs is gekomen, gevolgd door een intertitle met de volgende lokatie en tijd.De intertitles domineren de toch al kort film veel te veel ( het zijn er namelijk nogal wat). Flut van de hoogste plank.

Malick
Nee, hier word ik niet enthousiast van. Het is mijn eerste Ruven en het is duidelijk dat hij beïnvloed is door het werk van Akerman en Duras. Maar Ruven heeft helemaal niet de talenten van deze twee dames. Het blijft een kunstmatige bedoeling die al heel snel begint te vervelen. Daarbij loopt Yekaterina Golubeva hier alweer zo verloren rond. Een actrice die zo'n beetje haar hele carrière de verkeerde keuzes heeft gemaakt. Oh, en de DVD van het Filmmuseum is van een abominabele slechte kwaliteit.