Ci Ling (2009)

Taiwan
Romantiek / Sciencefiction

geregisseerd door Yen-ping Chu
met Jay Chou, Chiling Lin en Eric Tsang

Volgens talloze legendes zou zich in de Noordwestelijke woestijn van China een onmetelijke schat moeten bevinden. Een groep mysterieuze bewaarders heeft de kaart naar deze schat en als er bij hen onderling een vete uitbreekt komt dit een internationaal misdaadsyndicaat genaamd 'het Bedrijf' ter ore. Zij achtervolgen de kaarthouder, maar deze weet de kaart nog net aan de jonge Ciao Fei (Jay Chou) te geven. Ciao Fei moet de kaart echter opgeven om het leven te redden van zijn vriendin Lan Ting (Chiling Lin). Samen met beroemd archeoloog Hua Ding Bang en Lan Ting gaat hij op pad om de kaart terug te krijgen en de schat veilig te stellen.

Best aangename Indiana Jones clone.

Toch zitten de mooiste scenes vooral in het begin. Een aantal knap in beeld gebrachte gevechtsscenes, vlotte opbouw en leuke twistjes.

Visueel zeker in orde, al komt de CG af en toe wel wat te kort. Soundtrack jammer genoeg minder sterk, veel te bombastisch al hoort dat jammer genoeg blijkbaar bij dit soort films.

Acteerwerk is aardig. Tsang is altijd lollig, Chou doet hier wat denken aan een Chinese Tak Sakaguchi.

Naar het einde toe wordt het allemaal wat saaier, vooral omdat het ook zo weinig nieuws te bieden heeft. Film duurt daarom ook wel een kwartiertje te lang, al wordt het nergens echt saai of vervelend.

Apart trouwens dat dit uit Taiwan komt, had het er niet aan afgezien. Verder is dit gewoon een basic avonturenfilm. Vlot, bij momenten zeer entertaining, maar wat te licht bevonden over de gehele lijn.

avatar van Baggerman
De film wordt helemaal afgebroken op IMDB. Durfde de dvd daarom niet aan te schaffen, al was die goedkoop te krijgen via Yesasia's 'popcorn night'....

avatar van Yskonijn
Persoonlijk vond ik de film wel aangenaam om naar te kijken. Ik hou wel van dit soort avonturenfilms. De opbouw van de spanning was okay, maar hier en daar had ik van die momenten dat ik zat te wachten op iets, maar niet kwam.

Het is zeker een film om aan te raden als je van avontuur aktie houdt, want het geeft de juiste voldoening en plezier.

3,5 Ster is het zeker waard in mijn ogen.

avatar van RickZ
Geen SF, beetje romantiek maar toch vooral een avonturenfilm met martial arts.

De film heeft mooie decors en special effects en humor, maar matige gevechten. Lekker vermakelijk allemaal !

Onderhoudende film, heeft me best kunnen boeien. Karakters waren niet hoogdravend, maar wel eerlijk gespeeld.

Verder helemaal met Onderhond eens.

avatar van boemboem27
wat een prul,waardeloos.
laten liggen,ga maar tv kijken of iets anders

goed te doen qua actie en beelden. hier en daar ook grappig (vooral onbedoeld zoals de hele doorzichtige product placement van nokia en baidu die totaal niet in het verhaal pasten). maar overall toch een zeer ongelofowaardige en onlogische verhaallijn bijv dat ze door de woestijn lopen en worden overvallen door een wervelstorm. als de wervelstorm is opgetrokken bevinden ze zich allemaal op mirakuleuze wijze in een graftombe en een rare spanningsboog, waardoor je je tot het einde afvraagt wanneer de film nou echt gaat beginnen.

Ach, voor een regenachtige zaterdagmiddag best te doen...

jeeke21
Helaas niet mijn ding ! Een beetje in Indiana Jones stijl ! Mooie decors maar dat is dan ook alles !

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik hou wel van dit genre. De film brengt een geweldig mix van martial arts, avontuur, romantiek, humor, actie en zelfs een scène met Spaanse muziek (doet me denken aan de Zorrofilms). Over heel de lijn zijn er wel dingen die niet echt goed zitten, maar sommige scènes maken veel goed. Dit is een echt een film naar mijn smaak, waar ik hopelijk nog meer van kan zien.

ik sluit me aan bij Film Pegasus hieronder.

avatar van Onslaught
Mwah.

Ik heb het niet zo op avonturenfilms. Helaas kan ook deze Taiwanese productie mij niet enthousiastl maken.

Het acteerwerk van Chou en Lin is goed, ook met hun personages heb ik geen moeite. Jammer genoeg vind ik de rol van Tsang eerder irritant dan humoristisch, maar je hebt altijd een clown nodig in dit soort films.

Verder zijn de actie scenes zeker niet slecht en best vermakelijk, maar helaas zien we daar te weinig van. Het verhaal weet me naarmate de film vordert steeds minder te boeien, en het einde is best een anticlimax.