Die Treuhänderin (2009)

Duitsland
Documentaire / Drama

geregisseerd door Horst Königstein
met Johanna-Christine Gehlen, Olaf Rauschenbach en de stem van Armin Mueller-Stahl

Gedramatiseerde filmbiografie van Birgit Breuel, oud-voorzitster van de Treuhand, het instituut dat na de val van de Muur het privatiseringsproces van alle staatsbedrijven in de voormalige DDR begeleidde. De Hamburgse bankiersdochter Breuel, geboren als Münchmeyer in 1937, was als CDU-politica al een leven lang ervaren in financiën. In 1990 werd ze een invloedrijke vrouw. Haar directeurschap bij de Treuhand (1990-1995) had tegelijkertijd iets cynisch: een vrouw als eindverantwoordelijke voor een heikele operatie, de facto resultaat van een wereld vol mannenarrogantie en -meedogenloosheid.