Mission à Tanger (1949)

Frankrijk
Misdaad / Komedie

geregisseerd door André Hunebelle
met Raymond Rouleau, Gaby Sylvia en Mila Parély

Oktober 1942. Tanger is een centrum van internationale spionage. Een vlotte verslaggever verzaakt zijn journalistieke opdracht om een misdaad te verslaan door zelf op onderzoek te gaan. Slaagt hij erin ondanks zijn zwak voor de drank, een mooie vrouw en de averechtse hulp van zijn onhandige fotograaf de zaak op te lossen?

Noir/eurospy van Hunebelle, die later een genrecoryfee zou worden, en het eerste scenario van Audiard, die talloze policiers zou gaan uitschrijven in de loop van zijn carrière.
Eerste film ook die ons tracteert op de wederwaardigheden van sterreporter Georges Masse, zuiplap en vrouwengek die Lemmy Caution degradeert tot een introverte nerd zonder enig zelfvertrouwen. Ik hou normaal wel van dit soort types, maar die Masse is een van de anthipatiekste eurospy helden ooit. Het zal de kop van Rouleau zijn, misschien.
De madammen worden geleverd door Sylvia, een genreconforme mysterieuze nachtclubdanseres/zangeres, en Rouleaus meer officiele vriendinnetje Parely. Comic relief werd verzorgd door...Louis de Funès ! Jazeker, in de trouwens absurd lange nachtclubsequentie draaft de nog tamelijke ongekende op als n.b. Spaanse generaal die niet goed tegen drank kan. Niet echt grappig, veel kijkertjes zullen nu trouwens ook aanstoot nemen aan die gekke vrolijke neger met zijn falsetstemmetje.
Het verhaaltje is standaard genremateriaal : beste buddy van de held wordt schijnbaar door de nazi's vermoord, en de tot dan toe nihilistische, a-politieke anti-held transformeert tot een believer in de zaak van het vrije Frankrijk, en stelt zich in dienst van de legendarische connétable. 3 keer raden wie die connétable is...
Speelt zgn. in Tanger- ook niet meteen origineel- maar is zoals gebruikelijk toen een studioproductie. De spaarzame actiescènes voldoen niet meer aan de huidige eisen, maar dat weet je vantevoren. De moffen spreken onderling wel Duits.
p.s. : die fotograaf was toch best handig, uiteindelijk