Law and Order (1932)

Alternatieve titel: Guns A'Blazing

Western

geregisseerd door Edward L. Cahn
met Walter Huston, Harry Carey en Russell Hopton

Naar het westen trekkend met zijn drie vrienden, arriveert Frame Johnson in Tombstone. Tombstone is een stad zonder wetten en wordt gecontroleerd door de drie Northrup-broers. Zijn reputatie is hem vooruitgesneld en de bevolking vraagt Johnson de baan van marshal aan te nemen. Na een eerste weigering accepteert Johnson het aanbod. Nadat er aan beide kanten slachtoffers vallen, kunnen Johnson en zijn vrienden niet anders dan de bende tegemoet treden in een allesbeslissende finale.

avatar van LuukRamaker
Veel B-westerns uit de jaren 30 moesten het volgens mij doen met één echte topacteur die de show stal, maar Law en Order is daarop toch wel een uitzondering met Walter Huston en Harry Carey als de twee hoofdkarakters. De twee worden bijgestaan door onder anderen Russell Simpson, Andy Devine en Walter Brennan, wat toch ook geen onbekenden namen zijn. Of dit ook een B-western te noemen valt is dus nog maar de vraag, want de film weet de meeste jaren 30-westerns die ik zag toch wel te ontstijgen.

Huston speelt de pas in Tombstone gearriveerde nieuwe marshal die met zijn broers (of vrienden) naar het stadje is toegetrokken. Dat de film losjes op de avonturen van Wyatt Earp gebaseerd is moge dan ook duidelijk zijn, maar dat dit een heel aardige interpretatie van het verhaal van het tot rust brengen van het stadje is, is ook zeker het melden waard. Gewoon een erg vermakelijk filmpje.