Lovers (1999)

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Jean-Marc Barr
met Élodie Bouchez, Sergej Trifunovic en Jean-Christophe Bouvet

We volgen de ontluikende liefde tussen Dragan, een 25-jarige schilder uit Joegoslavie en Jeanne, een even oude Parisienne: hun ontmoeting, hun eerste nacht, hun geluk. Wanneer bij een identiteitscontrole blijkt dat Dragan illegaal in Frankrijk verblijft, komt hun liefde in gevaar. Dragan moet binnen drie dagen het land verlaten. Dragan en Jeanne beslissen echter om de wet te ontduiken en samen te blijven. Hiervoor moet hij onderduiken. Deze situatie versterkt hun liefde en ze leren een speciale vrijheid kennen wanneer ze bij elkaar zijn. Maar hun geluk kent een einde wanneer de politie Dragan opspoort.

avatar van 93.9
Film met Elodie Bouchez, die o.a in La Vie Revee Des Anges speelde.
Dit is een dogme film, maar ik heb betere in die stijl gezien!
Verder wel mooi en romantisch, maar net genoeg voor drie sterren.

Nadat de twee hoofdpersonges elkaar gevonden hebben gebeurt er bitter weinig. De regisseur film in haast documentaire stijl; daartegenover is het tragische verhaal te hoogdravend, irrationeel en melancholiek, zodat het een niet zo interessant melodrama wordt.

Kijken naar Élodie Bouchez is altijd een feest. Ze weet altijd een geloofwaardig personage neer te zetten. Verder kun je je verliezen in dat gezichtje. En ze heeft mooie borsten. Voor de rest ben ik het wel eens met gauke. Inderdaad, nadat ze voor elkaar gevallen zijn, gebeurt er in feite niet veel meer. Al moet ik zeggen dat ik ook wel in spanning zat of hij niet gepakt zou worden, en hoe zij dat ongeleide projectiel (Dragan) weet te handelen. Oké, tikje hoogdravend allemaal. Maar haar verdriet als hij weg is, is wel authentiek. Kijk ik vind het wel een lul (prachtige rol trouwens van Sergej Trifunovic), maar zij houdt van hem. Daarom heet deze film ook Lovers.

Wat is hier trouwens Dogma aan?