Vent d'Est (1993)

Alternatieve titel: East Wind

Frankrijk / Zwitserland

geregisseerd door Robert Enrico
met Malcolm McDowell, Pierre Vaneck en Jean-François Balmer

Op het einde van de Tweede Wereldoorlog gaat Smyslovsky, een Finse generaal met wat over is van zijn leger, dat voor het grootste deel uit Oekraïeniërs en inwoners van de Baltische landen bestaat en dat onder Duitse vlag het bolsjewisme heeft bestreden, de grens van Liechtenstein over om een goed heenkomen te zoeken.

Welly, welly welly, welly, well well. Niet de eerste wo2 film van Enrico, en ook niet de eerste met McDowell in nazi-uniform. Het betreft hier een verhaal strikt gebaseerd op ware feiten, die Smyslovsky heeft echt bestaan en zijn legioen drugs ook.
McDowell en zijn malchiks- Balten, Oekrainers, anti-bolshevistische Russen enz. waren na 4 jaar vol old ultra violence wel genezen, o broeders, en zochten dus braaf asiel voor hun vreedzame ouwe dag in n.b. het neutrale prinsdom Liechtenstein, waar ze hartelijk welkom worden geheten door premier- die hebben ze daar schijnbaar ook- Vaneck, priester Balmer wil liever dat ze oprotten, hoe gristelijk.
Het ziet er slecht uit voor het stel, tot de bolshevistische mongolenhorden arriveren om de "sovjet burgers " terug naar huis te sturen. Dit doen zij op dermate onplezierige wijze dat de locals vanzelf gaan sympathiseren met de fouteriken...
Film die duidelijk past in het klimaat van net na de koude oorlog en de ineenstorting van de USSR, niet toevallig opgenomen in Polen en doordrenkt van een- begrijpelijk misschien- virulent anti-bolshevisme en anti-Moskovitisme. Helaas wordt het gebracht op een nogal karikaturale manier, meer bepaald lijken de Sovjets te zijn weggelopen uit een Bond film. Nog sterker : er is zelfs een bond bad girl, hier vertolkt door MILF Ludmila Mikael . Waar kennen jullie die van ? Misschien wel als..voice off in jullie geliefde UHCD! Moet toen wel lekker zijn geweest voor een voice-off.
Alles heeft ook een duidelijke tv-film look, het budget was zichtbaar bescheiden. Mc Dowell was toch nog zeker een halfuur in beeld, leuk om die rotkop te zien maar minder leuk om hem in het Frans te horen kakelen, in een practisch integraal overdubde europudding.
Ondanks het originele en moedige verhaal toch wel een tegenvaller, bovendien dien ik liefhebbers van oorlogsfilms te waarschuwen voor het feit dat hier geen pief paf poef in voorkomt.