Ho! (1968)

Frankrijk / Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Robert Enrico
met Jean-Paul Belmondo, Joanna Shimkus en Raymond Bussières

François Holin, een autocoureur die door zijn vriend Ho genoemd wordt, verliest, na een ongeval waarbij zijn partner om het leven komt, zijn rijbewijs en wordt chauffeur voor bankrovers. Na zijn arrestatie en zijn daaropvolgende ontsnapping wordt hij zowel opgejaagd door de politie als door zijn vroegere werkgevers.

avatar van thunderball
Deze pas geleden ontvangen en bekeken.

Ik heb al vele Belmondo films gezien, maar van deze had ik tot voor kort zelfs nog nooit gehoord.

Blijkt een vrij doorsnee misdaadfilm te zijn, die wat schizofreen aandoet, daar hoofdrolspeler Belmondo zijn personage zag als held en hem ook zo perse wilde spelen, dit i.t.t. de regisseur, die hem als kleine opkomende crimineel wilde laten portretteren.

Probleem is ook dat aan het begin het hoofdpersonage niet veel voorstelt, maar dan plotseling blijkt hij zelfs in de landelijke kranten als topcrimineel te worden beschouwd. Hoe kan dit? Wat is er ondertussen gebeurt, wat ik kennelijk heb gemist? Erg ongeloofwaardig en ik had voortdurend het idee dat er een heel stuk film ontbrak, terwijl ik toch zelfs voor de langere versie van de film heb gekozen op de Duitse blu ray.

Verder is de naam van Sidney Chaplin groot bij de begintitels (en kennelijk ook op de filmposter) wat al te dol, want hij wordt al na ongeveer een kwartier uit het verhaal geschreven.

Het scenario is nogal rommelig en matig geschreven en de film is alleen de moeite waard voor Belmondo fans. Redelijk vermakelijk, maar beslist geen aanrader!

Een vijfje, ofwel 2,5 ster.