Seule (2008)

Frankrijk

geregisseerd door Fabrice Cazeneuve
met Barbara Schulz, Jean-Pierre Lorit en Emma-Lycia Gomez

Brigitte en Eric zijn al acht jaar getrouwd en werken bij hetzelfde bedrijf. Op een dag hoort Brigitte dat er een man in het gebouw zelfmoord heeft gepleegd door zich uit het ruim te gooien. Het blijkt om Eric te gaan…

avatar van Mug
Mug
Met opnieuw een zelfmoord-geval bij France Telecom (de 24ste in anderhalf jaar tijd), is deze recent bekeken film behoorlijk actueel, zeker in Frankrijk. Alhoewel het in deze film gaat over een tweede zelfmoord in drie jaar tijd, is de thematiek hetzelfde. Waarom? Door het werk of toch prive? Hier is er geen afscheidsbriefje, dus belooft het een strijd te worden tussen de weduwe en de directie. Het script kan niet kiezen tussen die strijd of de innerlijke strijd van een goed acterende Barbara Schulz, en zo voelt de film als half werk. Plak er nog wat minuten aan vast of durf keuzes te maken! Schulz tilt de film naar grote hoogten, maar hier had potentieel een betere film van gemaakt kunnen worden.

Integere film met een verbluffende act van Barbara Schultz in de rol van de vrouw wiens man op het bedrijf zelfmoord pleegt en die zich uiteindelijk hopeloos alleen gelaten gevoelt.
Merkwaardig is hoe de film uiteenzet dat de vrouw niet alleen te kampen heeft met haar verdriet maar ook met instanties en mensen (het bedrijf, het gerecht, het syndikaat, collega's, haar eigen familie) die haar onderhuids opzadelen met schuldgevoelens en zich alleen maar willen witwassen of munt uit de situatie slaan.
Eenvoudig, zonder veel franje maar aangrijpend.
Aanbevolen, zou ik zeggen.