Persécution (2009)

Frankrijk / Duitsland

geregisseerd door Patrice Chéreau
met Romain Duris, Charlotte Gainsbourg en Jean-Hugues Anglade

Daniel, een 35-jarige drukke maar eenzame man, blijft emotioneel afhankelijk van Sonia, de vrouw die hij zowel haat als liefheeft, maar waar hij geen afstand van kan nemen. Plots wordt zijn leven verstoord door een mysterieuze man, die geregeld bij zijn appartement opduikt. Door zijn emotionele reactie hierop besluit Sonia hem voorgoed te verlaten. Daniel blijft verweesd achter met vele onbeantwoorde vragen: wie is deze onbekende man? En waarom stalkt hij hem?

avatar van henkula
hmm, ik ben wel consequent, de vorige film van deze regisseur kon me ook al niet boeien zie ik nu. het ligt niet aan de acteurs dat is zeker.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Off-topic bericht verwijderd.

avatar van Zeriel
Het had meer weg van een gefilmd toneelstuk, dan van een speelfilm. Halverwege had ik er een beetje genoeg van, totaal niet boeiend. Irritante muziek ook nog eens. Doorspoelen dus.

De vraag is die man nou echt, of een deel van hemzelf. Daar zijn goede films over gemaakt/te maken. Maar op zich maakt het een film nog niet interessant. De acteurs doen wel hun best, Charlotte Gainsbourg nota bene rond dezelfde tijd waarin ze schittert in Antichrist, maar kunnen de film niet redden, wat vooral aan de regiseur en het script ligt. Volgens mij had ie last van zware depressies of zo, maar ipv zelf in therapie te gaan, of de zon op te zoeken, heeft ie al zijn cynisme en nihilisme in dit project gestopt, zonder er een (goede) film van te maken

Tijdverspilling.

avatar van Decec
Een redelijk Franse/Duitse dramafilm...
Kan verhaal niet volgen, toch een saai ...
Een onbekende man of een bekende vrouw?
Een redelijke acteerwerk...
Geen spannend of mysterieuze film...

avatar van Aapje81
De song van Antony and the Johnsons op het einde was werkelijk indrukwekkend. De rest was erg pretentieus en leeg.

De acteurs doen het op zich prima. Anglade was goed en ook de hoofdrolspeler wist te overtuigen. Maar het materiaal was erg matig.

Voor een paar mooie momenten toch nog 2.5

Ondanks dat er wat afgepraat wordt bleef voor mij onduidelijk waar de daardoor ongeloofwaardige film over ging: over een niet verwerkt jeugdtrauma, over vervolging en vervolgingswaanzin? De sfeer is onmiskenbaar mysterieus en de hoofdpersoon loopt rusteloos met een verbeten gezicht door de stad: zijn Frans is onverstaanbaar. Charlotte Gainsbourg voegt ook niet veel toe, maar ze mag haar naakte huid laten zien.