Wakaranai: Where Are You? (2009)
Genre: Drama
Speelduur: 104 minuten
Alternatieve titel: Where Are You?
Oorsprong:
Japan / Frankrijk
Geregisseerd door: Masahiro Kobayashi
Met onder meer: Yuto Kobayashi en Tokio Emoto
IMDb beoordeling: 6,9 (71)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Wakaranai: Where Are You?
De 16-jarige scholier Ryo werkt in een winkeltje om zijn moeders ziekenhuisrekeningen te betalen, die al maanden open staan. Hij kan de huur niet betalen en betaalt zijn eten door deze op de rekeningen van zijn klanten toe te voegen. Wanneer zijn baas hier lucht van krijgt, wordt hij ontslagen. Ryo vindt troost in het onderhouden van een houten roeiboot die hij heeft gevonden. Wanneer Ryo's moeder overlijdt, is er niet eens genoeg geld voor een fatsoenlijke begrafenis. Daarom zoekt hij contact met zijn vader, die jaren geleden vertrokken is en een nieuwe familie heeft. Maar zijn vader heeft ook zijn eigen problemen...
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Heb ik zowaar over het hoofd gezien: Deze nieuwe Kobayashi draait op het IFFR 2010.
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Ligt behoorlijk in het verlengde van Bashing, maar is wel beter en evenwichtiger. Denk naast Bashing ook aan Nobody Knows en zelfs een beetje aan Wendy And Lucy, in de zin dat dit een minimalistische film is die met een hoofdpersoon die de hele film zo'n beetje in beeld is over sociale misstanden. Kobayashi is wel minder subtiel dan zowel Reichardt als Koreeda. Dit is duidelijk ook een film die sociale misstanden wil aankaarten. Al is er wel meer aan de hand. Ryo heeft zijn trots regelmatig in de weg zitten en heeft en moeder die 'm ook geen meter de weg wijst, ondanks haar ziekte
Kobayashi heeft zichzelf gecast als vader en zijn zoon in de hoofdrol van zoon. En dat gaat die jongen prima af. Visueel is het als Bashing maar dan wat verder doorgevoerd en vooral ook vaak wat dichter op de huid van de hoofdpersoon. Het dubbele einde was mooi.
Dik 3.5* en toch de DVD van Ai No Yokan maar eens aanschaffen.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Een nieuwe parel in het rijtje Kes, les Quatre cents coups (Kobayashi heeft de film zelfs aan Antoine Doinel opgedragen) en l'enfance nue? De titels die SB noemt heb ik nog niet gezien.
Yuto Kobayashi acteerd niet echt opvallend, en je ziet amper zijn gezicht, maar wel zijn haardos waarachter af en toe (maar gelukkig niet te vaak) snikkende geluiden te horen zijn.
De situatie is uitzichtloos zoals het hoort bij dit soort verhalen, maar het wordt geen sentimentele draak. De maatschappij kritiek wordt sterk beargumenteerd en ritme en cameravoering zijn zeer prettig. Het dubbele einde is het enige juiste lijkt me.
Goeie film. Bashing vond ik ook wel goed van deze regisseur. De Japanse Ken Loach?
voskat78
-
- 510 berichten
- 829 stemmen
Mooi filmpje over de uitzichtloosheid en de problemen waarmee de hoofdpersonage te kampen heeft..
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Niet aan mij besteed: dat hangende hoofd (zo overdreven dat het best lachwekkend is), de hoofdpersoon schijnt constant honger te hebben maar je ziet 'm constant eten (best grote bakken noedels ook). Dit alles in traag tempo. Dieptepunt was het eindshot: hij loopt vanuit een dal de heuvel op (gaap, dat was nog niet eerder gedaan) en ja hoor wat ik al vermoedde gebeurde: (uiteraard) laat de regisseur deze wandeltocht compleet zien Oh wat een meesterlijke eindscène! Gelukkig kon ik vooral om deze film lachen zodat het toch geen complete tijdverspilling was.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Ja, je commentaar op het einde kan ik me wel wat bij voorstellen, maar toch werkte het wel voor mij. Ook omdat het gepresenteerd werd als een alternatief einde.
Dat je hem constant ziet eten, maar wel bang is om honger te lijden vond ik wel begrijpelijk. Die maaltijden die je ziet, is elke keer de enige maaltijd van de dag, vandaar dat hij het in hoog tempo naar binnen schrokt. Hij heeft in het begin van de film nauwelijks tijd om te eten omdat hij de hele dag werkt en later blijkt hij ook niet genoeg geld te hebben om het eten mee te bekostigen. Ik vond het mooi gevonden, ook dat er elke keer op gefocused werd deed me wel nadenken.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
De Japanse Ken Loach?
Met de drie films die ik heb gezien vind ik dat een vergelijking die volkomen mank gaat. Bashing heeft wellicht echo's van Loach in zijn thematiek van sociale misstanden, maar die andere films hebben dat totaal niet. "Ai no Yokan" is radicaal in vorm dat is Loach nooit. Wellicht doet deze dan inderdaad meer aan Bashing denken. Anyone?
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Stillistisch komen ze ook niet echt overheen. Ik legde eigenlijk alleen maar die link omdat zowel Loach als Kobayashi in bijna al hun films sociale misstanden aan de kaak stellen, of doet Kobayashi dat niet in àl zijn films?
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
In 2 van de 3 die ik zag niet nee. Eén was een misdaad komedie met een ondergeschoven economische ondertoon en de ander was een persoonlijk drama zonder sociale context. maar misschien zag ik juist de buitenbeentjes in zijn oeuvre.
Het laatste nieuws
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
De tien best beoordeelde films van de jarige Vince Vaughn (54)
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.