Amália (2008)

Portugal
Drama / Muziek

geregisseerd door Carlos Coelho da Silva
met Sandra Barata, Carla Chambel en Ricardo Carriço

Amalia Rodrigues is zonder twijfel de bekendste fadozangeres van de vorige eeuw. Deze biografie begint op een nacht in 1984 in New York. Haar meest intieme herinneringen worden dan bovengehaald: de vroegtijdige scheiding van haar ouders, de onvoorschilligheid van haar moeder en de dood van haar zus Aninha. Haar passie voor Francisco Cruz, een amateurgitarist, haar internationale succes, en het einde van een gedwongen huwelijk maken dat ze veel te vroeg volwassen moet worden. Meer dan de biografie van een diva is dit het verhaal van een vrouw die vooruitliep op haar tijd, en die de manier van denken en gewoontes omverwierp. Haar talent plaatste haar land internationaal op de kaart.

avatar van Clover
Onvoorschilligheid?!

Indrukwekkend is het leven van deze fadozangeres wel geweest, een beetje vergelijkbaar aan dat van Piaf, ook succesrijke zangcarrière maar een privéleven met niets dan ellende.
Toch kon deze film me niet echt boeien, de rollen waren weinig overtuigend, zelfs die van de hoofdactrice was dat niet.
Enige grote pluspunt in de film is de zang, of je nu houdt van het genre of niet, je moet toegeven dat ze een indrukwekkende stem had.

avatar van K. V.
Deze voor een prikje kunnen kopen en dus maar eens bekeken. 'k vond het spijtig genoeg niet altijd even boeiend. Voor mij mocht hij toch een half uurtje korter geweest zijn.
De cast deed het wel prima en de muziek was zeker ook niet slecht, ondanks dat het eigenlijk niet echt m'n ding was.
Het is niet echt een memorabele film en het zal er eentje zijn die 'k weer vlug ben vergeten.

avatar van Fisico
Dat Amalia populair was in Portugal is op zich niet zo verwonderlijk. Met haar uitstekende stem inzetten op fado, de Portugese zangkunst bij uitstek die vele emoties oproept, wist ze al snel eer en roem te vergaren. Het contrast van een wereldster met haar bittere jeugd kon nauwelijks groter zijn. Opgegroeid in armoede, genegeerd worden door haar moeder en de dood van haar zus zijn gegevens die zwaar moeten doorgewogen hebben op haar.

Op zich gene slechte film, maar ik had er persoonlijk niet zo heel veel mee. Kan me best inbeelden dat het voor Portugezen wel een ander verhaal is, net zoals ik en andere Belgen zich meer vereenzelvigd voelen bij de biografie van pakweg Will Tura, Adamo of Rocco Granata (om maar iets te noemen). Leuke muziek, goede casting van Amalia denk ik, maar dat is het dan ook.