Yume no Naka E (2005)

Japan
Komedie / Drama

geregisseerd door Sion Sono
met Tetsushi Tanaka, Yuna Natsuo en Jun Murakami

Mutsugoro Suzuki, een low-profile acteur keert terug naar de plaats waar hij zijn jeugd doorbracht voor een reünie. Tevens hoopt hij diegene te vinden die hem met een geslachtsziekte heeft geïnfecteerd. Tijdens zijn queeste komen de redenen tot zijn vertrek weer helemaal boven en langzamerhand begint hij zich te realiseren dat hij eigenlijk niet meer weet waarnaar en waarom hij eigenlijk aan het zoeken is.

Eigenaardige Sono.

Als Sono ooit één van z'n eigen films mag remaken is het deze wel. Heeft alles om een geweldig filmpje te zijn, maar het is zo goedkoop afgewerkt dat het de film gewoon in de weg zit.

Het begint ook best lauw. Het eerste verhaal is wat simpel en het is ook niet bepaald duidelijk waar de film nu eigenlijk naartoe wil. Na een half uur, als Sono z'n concept uit de doeken doet, wordt het plots een stuk interessanter allemaal.

Eigenaardig tempo in deze film. Sommige scenes gaan eeuwig door, daarna wordt meteen weer van context geswitched. Het is daarom niet altijd even makkelijk te volgen, maar doorheen de film wordt het meeste wel duidelijk, al mist op het einde wel een allesomvattende verklaring.

Niet dat het veel uitmaakt, de film zelf is amusant en op een echte verklaring zat ik ook niet meer te wachten. Wat rest zijn een aantal zeer leuke en aparte scenes en een sterk concept. Wat mist is een voldoende groot budget voor de juiste afwerking.

Zeker de die-hard Sono fans moeten deze maar eens proberen.