SpangaS op Survival (2009)

Alternatieve titel: Spangas on Survival

Nederland / België
Avontuur

geregisseerd door Diede in 't Veld
met Talisia Misiedjan, Titia Hoogendoorn en Judy Doorman

De scholieren van het Spangalis College verlaten hun vertrouwde schoolomgeving en gaan op werkweek naar de Ardennen. Onder leiding van docent Jochem en Miss Madge (docente Engels) voeren de leerlingen in teams opdrachten uit met als hoogtepunt een zware dropping aan het eind van de week. De onderlinge verwikkelingen staan een soepele samenwerking in de weg. Hebben de scholieren zich het verloop van deze week iets te rooskleurig voorgesteld? Tijdens een zeer spannende reddingsactie worden de zaken op scherp gezet en ontdekt iedereen wat hij waard is.

Het is een leuke kinder film, maar te moeilijk te begrijpen voor echt jongen kinderen en al snel misschien ook weer te makkelijk. 12 jarige ongeveer. Er zitten korte goed geacteerde stukken in, maar over het geheel maakt het misschien toch niet echt zo veel indruk

voor kinderen blijft dit trouwens wel een erg leuke film, want die letten minder op details en dingen. ook zitten er leerzame dingen in

avatar van chevy93
Niet zo leuk als de serie, vooral omdat hele schoolscene wegvalt, maar een vlotte film met genoeg drama om werkelijk nergens saai te worden. Verder uiteraard de doorsnee clichés, maar dat maakt niet uit.

avatar van mjk87
Spangas is bij tijd en wijlen een leuke serie al moet ik wel zeggen dat ik de nieuwste seizoenen eigenlijk nooit heb gezien. Maar het is vrolijk, nergens heel diepgaand maar vooral prima tijdverdrijf zo op de late namiddag. Daar moest natuurlijk een film van komen. Dat ze echter uit zo’n onschuldig programma zo’n totaal geflipte belachelijke film konden toveren: dat is pas echt magie (vandaar Disney pictures waarschijnlijk.)

We volgen de pubers op reis richting de Ardennen voor een werkweek. Leuk dacht ik, want dat heb ik in 5 VWO zelf ook gedaan. Beetje kanoën, mountainbiken, hiken, door de modder banjeren, je kent het wel. Maar zo geschift en absurd als in deze prent? Neen: dat gelukte ons in het geheel niet.

Het begint al in de eerste scène. Druk, vol mensen (overduidelijk een film, dus iets meer budget en iedereen kan meewerken blijkbaar), maar dat wel in een complete chaos. Op het laatst worden nog reizen gecanceled, komt een docent met spit aan (bel je niet even dan), er wordt nog even snel een relatie verbroken, etc. Dat ging bij mij toen (en ik gok bij iedere andere school) er toch iets anders aan te pas. Een valste start denk je, maar even later bleek dit slechts een amuse voor de rest.
Dat je niet een eenvoudige werkweek kan hebben als thema van een film, soit –al was Big Brother seizoen 1 waar ook geen fuck gebeurde best leuk-, maar wat ze er nu van maakten sloeg helemaal nergens op.

We krijgen: een tent die natuurlijk niet fatsoenlijk wordt opgezet (typisch), gegooi en gesmijt met eten (waarom altijd), een potje raften waarbij ik enige vorm van een instructeur mis, een flinke hoosbui, iets meer dan kattekwaad, verdwaalde mensen, een arm uit de kom, een oud-leerling die even komt buurten met z’n brommer, een totaal misplaatste actiescène op dat wilde water en ga zo door. Mag het s.v.p. een klein beetje geloofwaardig blijven? En dan op het eind dansen alsof er niets is gebeurd die kleine 48 uur. En uiteraard komt werkelijk alles goed tussen iedereen. Wat had je dan verwacht? Enige vorm van spanning of emotie wordt trouwens ook zo hardhandig de grond ingeboord. En als het nu als parodie was bedoeld. Maar iets zegt me dat ze tamelijk serieus waren.

Het acteerwerk is bekend, van redelijk spel door de mooie Jolé, het meisje van de Plus met toen nog een leuk kapsel en moslimmeisje zonder hoofddoek (vooral in de telefooncel) tot slecht, van onder meer die irritante broertjes, de beauty-queen, Tofik Dibi, stoere Barry, de mensen met rare namen (Luxor, Fay, Avalanche) tot misplaatst (Miss Match die overduidelijk grappig bedoeld is maar werkelijk niets krijgt van de scenarioschrijver om ook maar iets mee te kunnen.) Het is dat het samenspel tussen allen nog werkt. Je merkt dat ze al tijden samen op de set hebben doorgebracht en dat er toch iets als een groep is ontstaan. Verder was het maar zeer zwakjes.

De regie is verder niets. Eén leuk moment in montage (van de beerput richting de pan met iets dat voedsel voorstelt) en dat was het. Verder onduidelijke beelden, slecht geschoten, schijtmuziek, overdreven bombastische vioolmuziek onder vertraagde beelden van een groep wandelende mensen. Ook dat heb ik wel vaker gezien. En beter trouwens. Kortom: pure kitsch.

Nee, jammer dit. Juist als aanvulling op de serie had zo’n film in de Ardennen mooi thema’s kunnen aansnijden en echt een verdieping kunnen geven aan die jongeren. Men kiest echter voor een volsagen idiote aanpak, gespeend van elke klasse. 0,5*

Matige filmversie van een op zich best aardige jeugdserie. Het verhaal loopt over van de verwikkelingen, die stuk voor stuk nogal dik worden aangezet. Ik ben niet erg positief, maar realiseer me dat ik allicht niet (meer) tot de doelgroep behoor.

avatar van Ebenezer Scrooge
Van mij mag de derde wereldoorlog uitbreken..

avatar van xxERWINxx
Ik heb de series nog nooit gezien, maar dat maakt ook niet zoveel uit, het is een leuke film voor de jeugd.
Er gebeurd genoeg en daarom word deze film nooit echt saai.
Vooral Gaby blaaser is een must voor het oog