Tono, Risoku de Gozaru! (2016)

Alternatieve titels: The Magnificent Nine | 殿、利息でござる!

Japan

geregisseerd door Yoshihiro Nakamura
met Satoshi Tsumabuki, Yûko Takeuchi en Ryûhei Matsuda

Japan, 18de eeuw. Jazuburo en zijn dorpsgenoten beramen een plan om hun arme dorp te redden: ze verzamelen zoveel mogelijk geld en lenen het bedrag vervolgens aan hun landheer uit, waar ze dan weer rente over vragen. Maar wat als ze betrapt worden?

Redelijk.

Zoals de meeste films van Yoshihiro Nakamura wel redelijk zijn. Hij weet vaak een redelijk luchtig, aangenaam waar weinig eigen toontje aan z'n films te geven, waardoor het erg lekker wegkijkt. Achteraf is er alleen betrekkelijk weinig om echt enthousiast over te zijn.

Deze film past perfect in dat plaatje. Een leuk verhaal over een dorpje dat een plan smeedt om er financieel weer bovenop te komen. Het grootste deel van de film gaat op aan het verzamelen van het geld, waarbij uiteraard de nodige problemen komen kijken.

Maar zwaarmoedig of taai wordt het nooit. Euvels worden snel overwonnen, de positieve noot is nooit ver weg en het einde laat zich ook wel raden. Enige uitschieter naar boven is denk ik Matsuda's rol, die weer eens laat zien dat hij toch vaak een meerwaarde is.

Leuk om een keertje gezien te hebben, maar meer is het niet.