Kit Carson (1940)

Romantiek / Western

geregisseerd door George B. Seitz
met Jon Hall, Lynn Bari en Dana Andrews

Vallenzetter Kit Carson en zijn mannen voegen zich bij John C. Fremont, die op weg is naar Californië. Ze worden begeleid door soldaten die de opdracht hebben de snelste weg richting het westen te vinden. Onderweg worden ze slachtoffer van Indiaanse aanvallen die gesteund worden door de Mexicaanse regering die de Amerikaanse kolonisatie willen tegenhouden, op grondgebied dat zij als Mexicaans beschouwen. Eénmaal aangekomen in Californië starten Fremont en Carson een campagne om de staat van de Mexicaanse macht te bevrijden.

avatar van Grindhouse62
Ik heb deze western vanavond vanuit eigen collectie gezien en bevat meer dan voldoende actie. Alleen vond ik Jon Hall verkeerd gecast als Kit Carson. Een top western voor de liefhebbers. Ik heb mij er prima mee vermaakt met dit oudje uit de oude doos.

Grindhouse62 schreef:
Alleen vond ik Jon Hall verkeerd gecast als Kit Carson.

Ik verbaas mij daarover een beetje.
Graag iets meer uitleg, of is het gewoon een gevoel?
Wie zou jouw keuze zijn geweest voor de rol van Carson? (te kiezen uit acteurs uit die periode)

avatar van Grindhouse62
Brix schreef:

Ik verbaas mij daarover een beetje.
Graag iets meer uitleg, of is het gewoon een gevoel?
Ik vond Jon Hall te houterig acteren, maar als persoon had in eerste plaats Robert Taylor wel als Kit Carson willen zien, maar Errol Flynn was ook wel goed geweest denk ik.

Grindhouse62
Dank voor het antwoord.
Interessant, al zie ik die twee acteurs dan weer helemaal niet als Kit Carson (ondanks het feit dat ik een Robert Taylor fan ben) Haha.
Ik herinner mij Taylor wel nog van een dergelijke woudlopers-rol in de western-comedy Many Rivers to Cross (1955)

Misschien heb ik teveel Kit Carson stripverhalen gelezen in mijn jongere jaren.
Die boekjes waren erg populair destijds.
De Carson uit die strips had wat meer van John Hall weg dan van beide andere acteurs, haha.

Ik ga de DVD binnenkort maar eens aanschaffen, en mijn geheugen wat opfrissen
Waarschijnlijk is de Duitse release de beste die er te koop is.
Er bestaat er ook een in kleur.

avatar van Brix
Een western van degelijke oude stempel met een grote amusementswaarde.
Hier heb ik nog eens volop ouderwets van kunnen genieten, in de "matinee-mood" uit mijn jeugdjaren.

Met zo'n grote opzet (talloze figuranten, wijdse locaties etc.) kun je hiet bijna niet meer spreken van een B-western.
In tegenstelling tot mijn gewaardeerde mede MM gebruiker Grindhouse62 vond ik John Hall helemaal niet houterig acteren, maar juist een prima keuze voor de hoofdrol.
Andere kandidaten voor de rol van Kit Carson waren destijds Randolph Scott, Victor McLaglen, Joel McCrea en Henry Fonda.

De rest van de cast mag er ook zijn.
Ward Bond is sterk in zijn rol en zelfs Dana Andrews wist mij hier te overtuigen (en niet zoals meestal alleen maar te irriteren)
Dan is er nog de knappe Lynn Bari, die tijdens de oorlogsjaren de op een-na populairste US pin-up girl zou worden.
Alleen Betty Grable bleef haar op dat gebied voor.

Historisch gezien is het verhaal te verwaarlozen, er zijn wat raakpunten met de werkelijkheid, maar verder is het gewoon vermakelijke fictie, met veel actie.

Leuk detail is dat zowel Clayton Moore als ook Jay Silverheels meespelen.
Dat duo zou later wereldroem vergaren als The Lone Ranger & Tonto.

Deze film is later nog twee keer dunnetjes overgedaan, met gewijzigde namen van de personages:
Davy Crocket, Indian Scout (1950) met de echt houterige George Montgomery, en in 1961, onder de titel Frontier Uprising, met Jim Davis in de hoofdrol.