Jericho (1946)

Frankrijk
Oorlog / Drama

geregisseerd door Henri Calef
met Pierre Brasseur, Pierre Larquey en Louis Seigner

Jericho is de codenaam van een operatie georganiseerd door de Britse Luchtmacht en de Franse Weerstand om Franse gijzelaars tijdens de oorlog te bevrijden uit de gevangenis van Amiens in Noord-Frankrijk. Wanneer blijkt dat de Duitsers de gegijzelden ter dood veroordeeld hebben weet de R.A.F. geen andere bevrijdingsactie dan een bombardement van de gevangenis.

Hij heeft echt bestaan : operatie Jericho...zoals de openingscredits ons duidelijk maken, die ons ook vertellen dat de meeste personages en enkele verhaallijnen fictief zijn. De RAF footage is echter authentiek, zo wordt ons verzekerd. Film is ook opgedragen aan het squadron van capt. Pickard en lt. Bradley, gestorven voor en boven het vrije Frankrijk.
Het gebeurde allemaal in juni 44 in Amiens, vlak voor en na de landing. We leren enkele resistants en brave burgers kennen, maar ook de walgelijke collaborateur Brasseur die het loon van zijn misdaden krijgt...een wat dik aangezette collaborateur natuurlijk zonder ook maar 1 redeeming feature, we schrijven tijdens de opnames immers nog 45. Ook het grootste probleem van de film: kwam net een tikkie te vroeg, de moffen schmieren er weer lustig op los en zijn karikaturen. Wie treffen wij onder deze verachtelijke lieden aan ? Verrassing : Howard Vernon ! Het zal niet.
Dit alles betekent ook dat de dialogen - geschreven door n.b. komedie expert Heymann en de fiere Belg Spaak- wat gekunsteld overkomen en sterk doen denken aan theater. Zelfs als de schrijvers zich bewust lijken te zijn van de gevaren dezer valse effecten komt het ook weer gekunsteld over, b.v. een gozer die vlak voor zijn executie de Marseillaise wil gaan zingen maar krijgt toegebeten dat dit geen gelegenheid is voor zulke overbodige flauwekul.
Waar een eind aan zal worden gemaakt door het RAF bombardement met dus de authentieke footage van de bommenwerpers. Blijft een Franse film natuurlijk , de maquis is alomtegenwoordig via onder andere een piepjonge Pellegrin die de aanslag uitvoert waarvan hij weet dat dit 50 onschuldige mensenlevens- waaronder die van dokter Seigner en Larquey- zal kosten. Deze daad wordt hier echter absoluut niet in de vraag gesteld, laat dat duidelijk zijn. Es war ja Krieg. Wie zijn wij om te oordelen verder.
Deze half geslaagde klassieker is op DVD uitgebracht in FR maar erg prijzig, en bevat geen anderstalige onderschriften. Torrents en fansubs to the rescue dan maar..als ze er zijn.