La Diligencia de los Condenados (1970)

Alternatieve titels: I'll Forgive You, Before I Kill You | Prima Ti Perdono... Poi T'Ammazzo | Stagecoach of the Condemned

Spanje / Italië
Western

geregisseerd door Juan Bosch
met Richard Harrison, Fernando Sancho en Erika Blanc

Een postkoets wordt overvallen en de inzittenden vastgehouden op een koetsstation. Daar wordt een getuige voor een rechtszaak tegen bevriende bandieten om zeep geholpen en de anderen vernederd. Harrison krijgt er genoeg van, raapt zijn moed bij elkaar en weet de bende uit te schakelen. Inmiddels zijn de gevangen bandieten vrijgelaten omdat de getuige niet op kwam dagen en die gaan nu achter Harrison aan om de dood van hun vrienden te wreken.

Er bestaan er niet veel van : home invasion spaghetti/ paella's... er schiet me er nu geen te binnen meteen, in het klassieke genre heb je b.v. rawhide/ desperate siege van Hathaway die deze film schijnbaar heeft beinvloed, al is het scenario dan gebaseerd op een pulpwesternromannetje van ene Callahan, pseudoniem van eoa Catalaan.
Zo'n home invasion werkt alleen met in de eerste plaats een zeer goed scenario en in de tweede een goede cast en crew, dat eerste is hier jammerlijk afwezig en met het tweede is het niet vel beter gesteld. Bosch was een brave vervaardiger van b- westerns en niet meer, en als protagonist hebben we...Richard Harrison, voor sommigen een bron van campvreugde maar voor de meesten gewoon een incapabele houten klaas. Goed genoeg voor een vendettarol, maar niet voor een rol als brave huisvader Walton. Als voornaamste antagonist hebben we Fernando Sancho die de toko van Harrison, Blanc en kind binnenvalt en al snel begint met de genreconforme sadistische machtsspelletjes.
De zgn. hoofdintrige rondom de Stevens gang wordt ingeluid met wat good ol'rape and murder, maar die bende zien we pas op het einde weer terug.
Het overgrote deel van de film speelt zich af op de farm van het brave boertje Walton...maar wacht eens even, lijkt die Walton niet heel erg op de legendarische gunslinger Wayne ? Wel verdomme...dat zou wel eens kunnen betekenen dat zowel de bende van Sancho als die van Stevens zich kunnen opmaken voor een genadeloze slachting. Maar u moet het zelf zien, al beloof ik geen verrassingen.
Had leuk kunnen zijn, wordt het door het mediocre spel/ regie en vooral het a-logische script niet. De score van Escobar was wel redelijk.
Dit completistenvoer werd in IT uitgebracht op DVD zonder anderstalige onderschriften, de titel kunt u hierboven lezen.