• 10.558 nieuwsartikelen

Genre: Drama / Erotiek

Oorsprong: Denemarken / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Joseph W. Sarno

Met onder meer: Helli Louise, Gio Petré en Ole Wisborg

IMDb beoordeling: 4,8 (400)

Gesproken taal: Engels

Plot Daddy, Darling

"This is Katja. She is 19. She is untouched. She thinks it's time she did something about it!"

Daddy Darling gaat over Katja, een negentien jaar oud meisje die enorm gehecht is aan haar vader Eric. Sinds haar moeder overleden is en de twee alleen achterbleven, hebben ze een enorm hechte relatie opgebouwd. Nu Katja echter een vrouw wordt, beginnen de dingen een beetje raar te worden en betrapt ze zich erop dat ze haar vaders aandacht voor een compleet andere reden wil dan enig ander meisje. Wanneer papa een relatie krijgt met een een pittige vrouw genaamd Svea, wordt Katja extreem jaloers en beslist ze voor wat herrie te zorgen opdat haar vader alleen nog oog voor haar heeft. Ze koopt pikante lingerie waarmee ze dan in het huis rond paradeert en wanneer dit niet werkt, werpt ze zichzelf zowat voor haar vader zijn voeten en vraagt hem de nacht in haar bed door te brengen. Hij weigert natuurlijk en verlaat de kamer, vervuld van zorgen, maar deze zorgen zijn niet genoeg om Katja ervan te weerhouden het recht in eigen handen te nemen.

logo tmdbimage

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

Een Deense Grindhousefilm? Ziet er interessant uit...

avatar van Fransman

Fransman

Grindhouse? Nou, als er iets geen Grindhouse is, dan is het deze film wel. Softporno of hardporno is het trouwens ook niet, wat de reputatie van de film of van Joseph W. Sarno ook mag zijn (hij heeft inderdaad heel wat soft- en hardcore films op z'n naam staan; zelfs behoorlijk goede). De film is zelfs drie jaar verboden geweest in de UK en in Denemarken, waar hij gedraaid is, zelfs niet eens uitgebracht. Maar ja, met hier en daar wat bloot en incest en lesbische liefde/seks op het program, daar schrokken ze natuurlijk wel van in die tijd. Flauwekul, want er werden in de jaren volop films gemaakt die heel wat verder gingen.

Daddy, Darling is Sarno's Deense uitstapje, na voornamelijk in Zweden en USA te hebben gewerkt. De film is in Kopenhagen opgenomen en werkt met een Deense cast, met Helli Louise in de hoofdrol als Katja, die gevoelens voor haar vader ontwikkelt en daarna behoorlijk de weg kwijtraakt. Het is in feite een heel genuanceerde film over een behoorlijk eenzaam meisje dat vroeg haar moeder heeft verloren, met haar vader samenleeft en met haar seksualiteit worstelt. Vooral die eenzaamheid is schrijnend in beeld gebracht.

De samenvatting van MM klopt wel zo'n beetje. Maar nadat Katja door haar vader is afgewezen gaat ze op zoek naar de 'liefde'. Eerst met behulp van een vriend van een vriendin, daarna via een lesbisch koppel en tenslotte verleidt ze haar stiefmoeder, om haar te corrumperen, zodat ze haar vader alsnog voor zich kan winnen. We verklappen het maar: het is een doodlopende weg voor het meisje en dat is best schrijnend. Helli Louise is geen groot actrice, maar ze slaagt er wel in om enige compassie over haar geworstel los te maken bij de kijker, ook al weet die dat haar dubbele agenda niet deugt.

Sarno heeft er een, vooral voor zijn doen, bijna preutse film van gemaakt. Helli Louise gaat wel een paar keer uit de kleren en laat ons genieten van een paar prachtige borsten, maar dat is het dan ook wel. Van alle andere dames krijgen we niet veel te zien. Een 'exploitation-movie' kun je dit moeilijk noemen. Wel blijkt weer het vakmanschap van Sarno. De scène waarin Katja zich verbeeldt seks te hebben met haar vader is knap en zeer suggestief in elkaar gezet. De film heeft ook een minpunt: hij is behoorlijk traag, naar huidige opvattingen. Dat gold trouwens niet voor alle films die toen gemaakt werden. Een vroege Sarno dus en zeker nog dubbel en dwars waard om gezien te worden.