Il Commissario Verrazzano (1978)

Alternatieve titel: Deadly Chase

Italië
Misdaad

geregisseerd door Franco Prosperi
met Luc Merenda, Janet Agren en Patrizia Gori

Commissaris Verazzano wordt belast met het onderzoek naar een verdachte zelfmoord van de broer van Giulia Medici, een mooie jonge vrouw. Heeft hij zich werkelijk van het leven beroofd of werd hij vermoord?

Nog maar 1 stem voor deze poliziottesco/noir/giallo klassieker van mondo Prosperi
Hij heet dan wel commissario Verrazzano, maar eigenlijk had hij il commissario Filippo Marlo moeten heten. Als we zien hoe Merenda zijn kat toespreekt krijgen we al vermoedens, maar als een mysterieuze dame op het bureau verschijnt en hem vraagt de raadselachtige zelfmoord van haar broer toch eens te checken, weten we het zeker en vanaf dan is het Chandler time met de gebruikelijke schimmige intriges, chantage, anonieme brieven, dubbelspel enz. Waarbij niet alleen Marlowe maar ook zijn kat voor diens leven moet vrezen .
Verrazzano is allicht een vrouwenmagneet, en we zien oa een ouwe Pauluzzi als een van zijn talloze vriendinnetjes en ook nog Gori in enkele absurde, gayniale seventies disco scenes die eerder in mondo notte oid lijken thuis te horen.
Ik weet trouwens niet waarom Prosperi van zijn held een poliziotto heeft gemaakt en niet een prive detective, het poliziottesco genre was toch al over zijn hoogtepunt. Of dacht hij echt dat zo niemand het plagiaat zou opmerken .