Bustin' Down the Door (2008)

Documentaire

geregisseerd door Jeremy Gosch
met Wayne Bartholomew, Ian Cairns en de stem van Edward Norton

Gedurende de winter van 1975 wordt de surfgemeenschap van Hawaï ruwweg wakker geschud. Een groep jonge surfers uit Australië en Zuid-Afrika hebben alles opgegeven en alles op het spel gezet om een sport, een cultuur en een industrie op te richten die vandaag miljarden dollars waard is en die tegelijkertijd voor iedereen tot de verbeelding spreekt. Door hun radicaal nieuwe aanpak in combinatie met hun traditionele koloniale ''attitude'' stootten deze surfers een cultuur voor het hoofd die totaal niet klaar was voor de revolutie. Surfen zal vanaf nu nooit meer hetzelfde zijn.

avatar van DiStefanO
Aardige docu over de surfgemeenschap. Hoe zij zorgen voor een ware hype en voor de commercialisatie van het surfen.

Het verteld ook het verhaal van Hawai, dat als goede gast het land ziet ondergaan aan cultuur en commercialisatie. Hoe een groep genaamd the black shorts, revenge neemtop de groep surfers die surfen tot echte sport maken