Ce Qu'il Faut pour Vivre (2008)

Alternatieve titels: Inuujjutiksaq | The Necessities of Life

Canada

geregisseerd door Benoît Pilon
met Natar Ungalaaq, Paul-André Brasseur en Éveline Gélinas

Het is 1952. Een eskimo genaamd Tivii lijdt aan tuberculose. Hij verlaat zijn familie in het noorden en reist af naar een sanatorium in Quebec, om hier te herstellen. Ver weg van zijn familie voelt Tivii zich totaal misplaatst, hij spreekt geen woord Frans en hij voelt zich er niet thuis. Tivii wordt steeds wanhopiger. Op een gegeven moment is het zo erg dat hij weigert te eten en liever dood is. Zuster Carole komt tot de conclusie dat Tivii's ziekte niet het grootste probleem is. Ze zorgt er voor dat er een jonge wees in het sanatorium geplaatst wordt. Dit is Kaki, die ook ziek is. Hij kan contact leggen met Tivii, omdat hij twee talen spreekt. Door zijn cultuur met anderen en met Kaki te delen komt Tivii er toch weer bovenop. Hij komt dan op het idee Kaki te adopteren en hem mee te nemen naar zijn eigen familie.

Canada's inzending voor Best Foreign Language Film Oscar dit jaar en hij schijnt het goed te hebben gedaan op festivals.

De onmacht, verwarring en wanhoop van Tivii, niet alleen vanwege communicatie- en taalproblemen, maar ook vanwege de grote cultuurverschillen, het eten, etc, wordt zo duidelijk neergezet dat hij voor de kijker voelbaar is. Het wordt nooit 100% duidelijk wat voor ziekte Tivii nu precies heeft en waar hij terecht gekomen is. Allerlei dingen lijken heel plotseling te gebeuren, zonder dat je er vooraf op wordt voorbereid. De doktoren en zusters in het sanatorium weten slecht wat ze met Tivii aanmoeten. De meesten zijn van goede wil, maar door taal- en cultuurproblemen komen ze soms toch wreed over.

Naar mijn smaak was de film wel wat te sentimenteel, clichématig en traag. Maar aan dat laatste komt misschien ook wel door mijn jet-laggerige toestand waarin in de film - in het vliegtuig - zag.