Grown in Detroit/Teen Moms Become Urban Farmers (2009)

Alternatieve titels: Made in Detroit | Grown in Detroit

Nederland / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Mascha Poppenk en Manfred Poppenk

De documentaire toont een groep tienermoeders die een nieuw bestaan proberen op te bouwen: als stadsboer. Ze verruilen fastfood voor verse producten en steken de handen uit de mouwen. Op braakliggende terreinen in Detroit verbouwen de jonge meiden hun eigen groenten en fruit. Filmmakers Mascha en Manfred Poppenk volgen drie maanden de meiden op de Catherine Ferguson Academy en laten zien hoe zij van tienermoeders in stadsboeren veranderen.

avatar van DwarreI
Bijzondere ontwikkeling, Detroit van een technologiestad terug naar een primitieve boeren gemeenschap

avatar van Donkerwoud
Lieve documentaire over hoe een speciale school tracht tienermoeders klaar te stomen tot medewerkers in de agrarische industrie. Het streven is om de dames een perspectief te geven in hun leven en zo de kans op succes voor het kind te vergroten. Hoe interessant het onderwerp ook moge zijn, de daadwerkelijke documentaire voelt een tikkeltje saai aan. We krijgen dan wel een summier inkijkje in de leermethodes van leerkrachten en de idealistische filosofie, maar een echte emotionele curve is er niet te vinden. Geen van de mensen die geportretteerd worden, komt echt uit de verf, en dat is toch een gemiste kans van de documentairemakers. Ze hadden er beter aan gedaan om enkele interessante meiden te volgen, om zo te laten zien hoe deze bijzondere school te werk gaat.

DwarreI schreef:

Het is wat je primitief noemt. Ik zie toch liever meer boerinnekes dan ghetto-negers met een verslaving...

avatar van DwarreI
Joh!?

Ik bedoelde 'primitief' dan ook meer in de zin van dicht bij de oorsprong en niet-geïndustrialiseerd.

DwarreI schreef:
Joh!?

Ik gooi de ironie alleen terug in je gezicht, als het al ironie was in de eerste plaats.

avatar van Robi
Toen de film begon dacht ik dat ik deze al gezien had. Maar ik was in de war met Requiem for Detroit. Die film gaat over de geschiedenis van Detroit en hoe de stad in verval is geraakt. Deze film is eigenlijk een soort vervolg er op. Maar dan meer gericht op de opbouw of het overleven.
We zien een school voor jonge moeders en we zien hoe de braakliggende gebieden in Detroit gebruikt worden voor landbouw en hoe ze dat op die school leren. Maar binnen een half uurtje heb je dat allemaal wel gezien en is de rest van de documentaire alleen maar meer van hetzelfde.
1 van de docenten is wel grappig sarcastisch. "Waarom heb je geen naambordje? Hoe kan ik je nou uitfoeteren als ik je naam niet weet?"