Lost in Transition (2008)

België
Documentaire

geregisseerd door Thom Vander Beken

Documentaire van Thom Vander Beken over een generatie jongeren in Servië die opgroeiden tijdens het Balkanconflict. Na de oorlog keerde de vrede terug naar de Balkan, maar het was moeilijk om het verleden te vergeten. Bovendien wordt het Servië van vandaag geconfronteerd met werkloosheid, armoede, isolatie en een onzekere toekomst. Dado kwam in Belgrado terecht als Servisch vluchteling uit Kroatië. De oorlog maakte een einde aan zijn kommerloze kindertijd op het platteland. Zijn droom was om een beroemd acteur te worden, maar tot nu toe heeft hij zelfs nooit de energie gevonden om de studies aan te vangen. Mladen is lid van OBRAZ, een rechts-nationalistische organisatie die activiteiten organiseert die de eer van het Servische volk verdedigen. Ze willen vooral de jongeren betrekken in hun strijd voor het Servisch doel. Het hiphop collectief, Beogradski Sindikat, werd drie dagen voor de NAVO-bombardementen van 1999 opgericht als een voorbeeld voor Servische jongeren. Zij willen bewijzen dat het ook mogelijk is om veranderingen teweeg te brengen zonder aan politiek te doen.

Complimenten voor Mug voor de vele Documentaires die hij toevoegd op onze mooie site.