• 11.763 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Len Talan

Met onder meer: Hugh Pollard, Nicola Stapleton en Cloris Leachman

Gesproken taal: Engels

Plot Hansel and Gretel

"They lost their way...but found a magical adventure!"

Hans en Grietje, de kinderen van een arme houthakker, gaan een stuk lopen door het woud. Ze laten broodkruimels achter, om niet verdwaald te raken. Als de broodkruimels worden opgegeten door vogels, zijn ze toch de weg kwijt. Hun enige hoop is een huisje gemaakt van snoep.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van niethie

niethie

Jeugdsentiment. Heb deze vroeger echt talloze keren gezien, Hans en Grietje was als kind dan ook mijn favoriete sprookje. Film heeft een leuk feel good sfeertje, is de- uitvoering van het sprookje op het witte doek aardig gelukt en speelt Leachman de rol van heks erg leuk.

3 sterren

avatar van Lui

Lui (crew films)

Ik kan me herrineren dat ik deze vroeger ook weleens gezien heb, er is alleen niet al te veel blijven hangen, vandaar dat ik geen stemmen uitbreng op films die ik vroeger gezien heb. Misschien moet ik deze toch maar weer eens herzien..

avatar van Phantasm

Phantasm

Erg leuk verfilmd sprookje dat geen moment verveeld.

Hollywood007

Echt jeugdsentiment. Ik heb deze film als kind 100 keer gezien en ik wil hem heel graag nog eens terugzien. Ga dat doen ook.

avatar van Marvinleeaday

Marvinleeaday

Leuke verfilming van het aloude sprookje, al gaat (bijna)alles in deze film wel net even anders.

Voor de kinders zeker de moeite waard en als oudere is het geen bezwaar om mee te kijken.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

Zonder meer de beste van The Cannon Movie Tales. Het blijft vrij trouw aan het originele sprookje, maar het is uitgebreider en toch wat dieper. De lekkernijen die je om de oren vliegen doen een mens watertanden. Cloris Leachmann speelt de rol van heks schitterend en in bepaalde scènes is ze toch echt wel eng.

Hollywood007

Weet iemand waar deze te vinden is?

avatar van alexspyforever

alexspyforever

Hollywood007 schreef:

Weet iemand waar deze te vinden is?

Hey Holly

Volgens mij kan je deze via de gewone kanalen kopen hoor. Ik heb em op DVD met NL ondertitels. Moest je hem echt niet vinden of te duur, kan ik je die versie wel bezorgen via wetransfer, laat me maar iets weten via pm

En ik denk dat ie ook op youtube staat...

Staat inderdaad op youtube

Ik ga hem daar nog eens bekijken. Puur uit nostalgie. Thx alexspyforever Cloris Leachmann is inderdaad met momenten erg eng. Als kind was ik zo bang van haar bij het zien van deze film.

avatar van lezertje

lezertje

Leuke verfilming van dit bekende sprookje van Grimm. De film komt wat traag op gang. Regisseur Len Talan neemt de tijd om de armoedige situatie van het houthakkersgezin neer te zetten. En voor Hansel en Gretel het snoephuisje van de heks ontdekken, zitten we al over de helft van de film. De heks van Cloris Leachman is bijhoorlijk cliché, compleet met haakpuntneus en puntkin met pukkels, maar het plezier waarmee zij de rol speelt makt veel goed. Jammer van het toch wel heel stichtelijke slotlied.

avatar van Miszmi

Miszmi

Hans en Grietje is een sprookje dat vrijwel iedereen kent. Dit is een leuke verfilming, al kon ik er in het begin erg moeilijk inkomen. Pas wanneer ze bij het huisje aankomen, komt de vaart erin. Inmiddels ben je dan ook al op de helft van de film. Het is niet zo slecht dat je het uit wil zetten, maar het is allemaal net wat te langdradig en vooral saai. De acteerprestaties van de ouders is ook niet al te best, ook dit komt pas op gang wanneer Leachman verschijnt. Zij zet haar rol als heks geweldig neer.

Over het verhaal zelf verder weinig te vertellen, zoals ik al aangaf: vrijwel iedereen kent het sprookje. Het verloopt zoals je het ongeveer verwacht. Ik geef 3.5* voor deze film, puur omdat ik het één van de leukste sprookjes vind. De uitwerking van de film had een heel stuk beter gekund.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Deze oude Hansje en Grietje heb ik in mijn jeugd wellicht ook tientallen keren gezien. De VHS-cassette werd grijsgedraaid. Hoewel de film niet zo lang duurt, is het toch wel even wachten tot het spannend wordt. Uiteraard is het wachten op het peperkoekenhuisje, want iedereen weet wat er zal gebeuren. De armluizige situatie van het houthakkersgezin komt uitvoerig aan bod en het einde biedt daar al meteen een oplossing voor. Eind goed, al goed dan maar.

Cloris Leachman lijkt me de ster te zijn van de film. Zij zet Griselda de heks uitstekend neer. Zeer fijne rol van zowel de oude oma als uiteindelijk de heks zelf. Ze ziet er ook uit als een heks. Ze is een exacte kopie van een heks uit je verbeelding of hoe je die (toen) zag uit sprookjesboeken. Bij momenten een beetje eng voor zesjarigen, maar dat mag ook wel. Fijne nostalgische beelden met die gans, het monocle, de rijen peperkoeken aan de ingang, enz … Leuk!