Pale Peko Bantu Mambo Ayikosake (2008)

België
Documentaire

geregisseerd door Bram Van Paesschen

Wanneer een Belgische filmploeg in een Congolees mijngebied filmt, blijken ze de eerste blanken die ooit voet in deze arme omgeving hebben gezet. Van Paesschen en zijn cameraman worden onderdeel van de film wanneer ze de arme mijners ondersteunen bij een plan meer geld voor hun waar te krijgen.

Ik las over de film:

Maar de film krijgt, om aan het verhaal van de creuseurs extra-dramatiek te geven, een gefantaseerde afloop. Dat is een discutabele optie van de regisseur. “Maar om een verhaal te vertellen”, zo verdedigt Bram Van Paesschen zijn keuze, “moet je soms liegen.

Ben benieuwd wat die "leugen"is. Straks kijken op de Belg.

avatar van Mug
Mug
De "leugen" was compleet onnodig geweest; sterker nog, met de kennis dat het einde onwaar is (ondanks dat het een juiste oplossing is m.b.t. 'het script') snijdt de regisseur in z'n eigen vingers. Het werkt dan averechts. De overige 85 minuten zijn namelijk geen leugens, maar de kans bestaat dat men daarover ook gaat twijfelen. Is het drama daar ook te veel aangedikt? De gefantaseerde afloop doet afbreuk aan de documentaire, en dat is spijtig.

Prima dokument waarin het oude Belgische kolonialisme in de Congo nog steeds aan de orde van de dag is. Musungu [blanke] is het meest gehoorde woord in de documentaire.