Roma contro Roma (1964)

Alternatieve titels: War of the Zombies | Rome against Rome | Night Star: Goddess of Electra

1 stem

Italië
Avontuur / Horror

geregisseerd door Giuseppe Vari
met John Drew Barrymore, Susy Andersen en Ettore Manni

Een moedige Romeinse centurion waagt zijn leven om een verloren gewaande schat van een leider van een zombie-sekte te bemachtigen. Deze sekte bestaat uit dode Romeinse soldaten. De schat blijkt een centrale functie te vervullen voor de leider van de sekte en het tot 'leven' wekken van de dode soldaten.

Ze bestaan wel degelijk : horrorpepla...hier hebben we zo'n voorbeeld van Giuseppe Vari, nu wellicht het gekendst vanwege zijn spaghetti's.
Deze film werd- zo vertelde me een peplumbuff indirect per tumblr- in deze contreien uitgebracht onder de titel "de toovenaar van Armenië " , en voor de liefhebbers zal het moeilijk worden om te doen alsof ze dit niet gezien hebben...
Hoe dan ook, een weliswaar statische peplum die echter voor de verandering is gezegend met wat je atmosfeer zou kunnen noemen, dit dankzij de eerie fotografie van Pogany, goed ondersteund door een al even unheimliche score van Nicolosi. We mogen in het kleurgebruik Bava invloeden vermoeden, bovendien treedt hier ook Checchi op die jullie kennen uit la maschera del demonio...zij het in een bijrol.
Eigenlijke held is echter Manni als centurio die naar een uithoek van het rijk wordt gestuurd om een opstand te beteugelen, niet zo maar een echter : er gebeuren gekke dingen zoals lijkenschennis, waarvan we in het begin reeds een proeve hebben gezien. Hier zijn duistere krachten aan het werk, zo lijkt het...en dat is ook zo : die opstand wordt stiekem vanuit het ondergrondse geleid door niemand minder dan sinistere schurk Drew Barrymore, hogepriester van de gruwelijke eenogige godin Rhodis, dochter van Osiris en verzot op mensenoffers...bovendien kan zwarte magiër DB en passant ook doden opwekken en speelt ie zelf met voodoopoppen !
Goed, zo komen we op wat jullie waarschijnlijk het meest interesseert : de alternatieve Engelse titel. Die is wat misleidend, omdat wat eerst zombies lijken te zijn in feite spoken zijn, en helaas geen motorisch gestoorde kannibalen. Meer vergelijkbaar dus met die geesten uit Asterix en Obelix, je weet wel die legionnairs die blijven ronddolen op de slagvelden van antan. Dat is tamelijk inconsequent, omdat we ze eerder nog fysiek zagen verrijzen uit hun graf, zo leek het toch...maar wie verwacht consequentie van een absurde genrefilm ? Die geesten zijn trouwens met FFX in beeld gebracht die in hun combi van overlapping en filtertjes wel erg archaisch aandoen, maar toch werkt het enigszins dankzij de gememoreerde fotografie en score. Weten jullie nog wat het effect in de bios was, kwam dit juist totaal belachelijk over op het doek ? Interessante vraagstukken.
Hoe dan ook, dit horrorgedoe neemt niet weg dat dit primair standaardpeplum terrein is op narratief gebied : Manni ontdekt dat de plaatselijke Romeinse procurator een corrupte schoft is, getrouwd met de intrigerende bitch Andersen . Alleen de liefde van en voor de schone slavin Ida Galli houdt hem op de been, dat en de hulp van wat legioenen natuurlijk. De rest kunt u dromen.
Nog geen DVD release met anderstalige onderschriften, wel de nodige prullerige VHS versies. Weet iemand of er een Hollandse VHS is ?