Van Geluk Gesproken (1987)

Alternatieve titel: Count Your Blessings

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Pieter Verhoeff
met Peter Tuinman, Geert de Jong en Michiel Romeijn

Humoristisch en dramatisch portret van de verschillende families in een Amsterdams pand, waarbij de trap symbool staat voor het bekende stedelijke leed van langs elkaar heen leven. Naar het gelijknamige boek van Marijke Höweler.

kappeuter (moderator)
Te stom voor woorden.

Eva
Te stom voor woorden.

Eens. Wat een prul.

avatar van Redlop
De filmposter suggereert weer eens een keer een hoop bloot en flauwe humor. Soort Schatjes. Film is veel serieuzer en goed geacteerd, vinnik. Michiel Romeyn was zoals altijd erg overtuigend als A'damse volksjongen.

jammer dat jullie dit een prul vinden.lekker amsterdams.michiel romeyn is de topper van deze film.

De film kreeg alom prachtige kritieken, werd heel behoorlijk bezocht, en was op de Filmdagen de meest bekroonde film (Gouden Kalveren voor regie, Romeyn en Veugelers).

Maar dit soort 'eigentijdse' films, waarin geprobeerd wordt iets van de tijdgeest te vangen (ahem) veroudert snel.
Ik vond 'm destijds zeker niet slecht.
Scenario : Jean van de Velde, trouwens.

Ik heb hem vandaag voor de eerste keer gezien en heb me goed vermaakt. Alleen is de oscar nominatie vind ik overdreven. 3*

Quido schreef:

Die was er dan ook niet. Die hoes is misleidend. Elk jaar mag Nederland 1 film inzenden die kans maakt op de oscar voor niet engelstalige films. Dat jaar zond nederland VGG en daar bleef het bij. Van een oscar nominatie was geen sprake.

avatar van René8
Vond deze film goed. Personages varieren van rond tot lekker plat, mooi verhaal zonder de wereld mooier te maken dan hij is. Weinig pretenties. Lekker!

Op 30 maart te zien op Nederland 2 om 20.40 uur !

Film moet zeker in z'n tijd beoordeeld worden maar is in die zin bewonderenswaardig. D'r zitten merkwaardige keuzes in, van Verhoef en van de Velde, onevenwichtigheden in ritme en montage maar is bij momenten toch prachtig.

avatar van 93.9
Bedankt VARA gids om deze film bij donderdag te zetten.

avatar van predator
Rare film, maar ik heb hem toch weer helemaal uitgekeken. Springt de hele tijd van diepzinnig naar heel depressief naar heel cynisch humoristisch en terug en is hierdoor erg onevenwichtig. Maar zitten hele sterke gedeeltes tussen (de trapscene, de scene van vrouw en schijt).

Ik vond 'm voor een Nederlandse film meer dan ok.
Vooral Veugelers en Romeyn acteren heel sterk.

Ik vind deze film nog steeds enig. Michiel Romeyn is zo grappig.

avatar van thomzi50
Erg vermakelijk filmpje. De poster is inderdaad misleidend. Voor mij is het iets moeilijker om hier een goed oordeel over te vellen omdat mijn vader een rol speelt en ik de regisseur goed ken. Ik ga hem nog één keer grondig zo objectief mogelijk kijken en een beoordeing geven. Wat er nu staat vind ik wel ietwat laag.

avatar van thomzi50
Nu helemaal gekeken, de poster is ongelofelijk misplaatst, waarschijnlijk om een extra doelgroep aan te spreken. Michiel Romeyn speelt redelijk, zet wel 'n beetje hetzelfde typetje neer als hij altijd in Jiskefet doet. Gerard Thoolen speelt geweldig naturel, en ik vond Peter Tuinman niet sterk, hij praatte erg overdreven en las soms duidelijk voor. Al met al 3 sterren, goed voor Nederlandse begrippen, leuk en aangrijpend verhaal, mooi einde, maar hier en daar toch een beetje kneuterig en klunzig.

avatar van FunkStar
Heb deze film ooit eens gezien op de TV, en na wat zoeken op internet gekocht. Leuke vermakelijke film maar geen hoogvlieger!

robertus65
Ik had wat meer humor verwacht, maar dat kwam er totaal niet uit. Zelfs de 2 heren van Jiskefet konden me niet aan het lachen krijgen. Eigenlijk een hoop depressief gedoe allemaal.

echt een k**t film ik vond erg nix aan ik vondt het saai en er was geen humor in gewoon in een woord WAARDELOOS!!!

Jammergenoeg een nogal onevenwichtig scenario, die te weinig echte keuze's maakt, waardoor je nooit echt met iemand meeleeft. Romeyn is ok; Tuinman is vreselijk (alhoewel dit deel ook aan de slechte dialogen van hem lach).

avatar van Dynamovie
Wat een slechte film. Zonde van mijn tijd. Slecht geluid zoals altijd bij Nederlandse films. Slecht geacteerd, met uitzondering van Gerard Thoolen en Marijke Veugelers. Slechte filmmuziek. Stom verhaal of beter gezegd geen verhaal. Heb nooit een boek gelezen van Marijke Höweler en zal dat na zien van dit flutverhaal ook zeker nooit doen.
Kortom: niet goed. Werd dit indertijd ingezonden voor een Oscar nominatie?

Niet de originele poster, trouwens.

avatar van breedbeeld
Vond de film de moeite waard en boeide me genoeg.
Denk dat het basisthema van het boek ( hechting ) , dat ik niet gelezen heb, er wel in naar voren komt.
Vond hem ook behoorlijk gemaakt en goed geacteerd.
Het zgn. slechte acteren van Tuinman zit hem in het spreken maar ik denk dat dat de regiseur aan te rekenen valt, het moest een beetje overkomen als dat van een hoogleraar wellicht.
Waardoor wordt Veugelers zo weinig gecast eigenlijk? Ze is echt goed.
Was het Italiaans gesproken en in een Italiaanse setting had men het waarschijnlijk hoger gescored. Het lijkt wel of stemmers niet door een taal heen kunnen kijken.
Al met al boven gemiddeld naar mijn smaak.

avatar van chiel
Vond het ook een prima film, prachtig triest. Geert de Jong speelt ook altijd goed!

avatar van 93.9
"Alles komt ergens van", de achterliggende gedachte van deze film.
Puntjes op de i had een echt een gedenkwaardigde Hollandse klassieker kunnen betekenen.
Helaas zaten er ook veel zwakke momenten in. Over het matige editwerk maar te zwijgen.
Toch een verdiende 3, 5 (Zeer vermakelijk allemaal)

Dick2008
Wat een misbaksel van een film mag wat mij betreft de floplijst in. Lijkt wel een film uit de jaren '70 hoewel die vaak veel grappiger zijn. Klein rolletje van Olga Zuiderhoek. Is al vaker op tv geweest, dikke min zie ik staan in de encyclopedie en dan ga ik toch weer kijken. Dom hoor van mijzelf 1.0

Ik heb deze film lang geleden al eens gezien en toen vond ik hem kennelijk minder goed als nu. De film begint met beroemde beelden van een experiment met aapjes die zonder hun moeder opgroeien. En dat is eigenlijk het thema van deze film. Een film over relaties waar het gruwelijk mis kan gaan. Eigenlijk ook een hele droevige film. Er zitten weliswaar klungelige elementen in de film. Van die dingen waarvan ik nu denk dat de Nederlandse film ze gelukkig inmiddels ontgroeid is, maar die in de jaren zeventig en tachtig nog heel herkenbaar waren voor de Nederlandse film. Vage dialogen en dubieuze acteerprestaties. En gebeurtenissen die voor vanzelfsprekend aangenomen worden maar die eigenlijk uit het niets komen. Doch ondanks dit soort zaken waar ik een film ook voor hetzelfde geld helemaal op af kan kraken, vond ik het nu toch wel een mooie en goede film. Met name de sfeer vond ik toch wel mooi neergezet. Verder ook leuk om tweederde Jiskefet al aan het werk te zien in de tijd dat Jiskefet nog niet eens bestond.

avatar van Elchapo
Meesterwerk....4.0 stars.