Daguanying (2006)

China
Documentaire

geregisseerd door Tang Xiaoliang en Liu Juexin

Daguanying was een oude wijk in Beijing, van de rest van de stad gescheiden door de Guangan-poort. Hier woonden de aristocraten van de stad in fraaie klassieke huizen. Maar nu is de wijk verdwenen, opgevreten door de stadsuitbreiding van de Chinese hoofdstad. In “Daguanying” laten de jonge filmmakers Tang Xiaoliang en Liu Juexin zien hoe de laatste bewoners verdreven worden uit hun huizen. Hoogtepunt in de film, dieptepunt voor de bewoners, is de vergadering met de gemeente, waarop wordt vastgesteld dat de aanstaande ontruiming illegaal is. “Daguanying” documenteert niet alleen de teloorgang van het oude Beijing, maar ook de onbeschaafde kanten van het nieuwe kapitalisme.