Il Profeta (1968)

1 stem

Italië

geregisseerd door Dino Risi
met Vittorio Gassman, Ann-Margret en Yvonne Sanson

Maggie is een motorrijdende Britse schoonheid die met volle teugen geniet van het tijdperk van hippies, vrijheid en liefde. Ze komt in contact met Pietro, een man die zijn dagelijkse leven als loonslaaf heeft afgezworen en nu als kluizenaar in de bergen leeft. Er ontstaat allerlei hilariteit als de media de kluizenaar interpreteren als een soort new-age goeroe en aan zijn lippen hangen.

Er bestaan er tientallen van : Risi films met Gassman....mij hoort u niet klagen, maar het betekent wel dat hier weinig nieuws onder de zon valt te bespeuren. Ook A-M had reeds met die 2 samengewerkt in een vergelijkbare rol in il tigre. En ja, die laarsjes onder de minirok kon ze wel hebben ! De scenaristen zijn ons ook vertrouwd : behalve Risi zelf ook Scola en Maccari, ik vermoed dat het Scola was die op de idee kwam om van Gassman uiterlijk een verwilderde kluizenaar te maken als een soort shabby stinkende zwerver, en desondanks vrouwenmagneet.
Het verhaal is dus simpel : Gassman heeft zich- zien we later via een flashback die de vermakelijkste episode uit de film is- teruggetrokken uit zijn square burgermansbestaan om op een berg als kluizenaar het contemplatieve ( sic ) leven te leiden met slechts een geit als gezelschap. Deden die 2 het met elkaar ? Gassman zegt dat zijn kuisheid 5 jaar lang streed tegen de duivel, maar misschien telde hij zijn buddy niet mee...
Deze meneer wordt echter gespot door een teevee ploeg, tot Profeet tegen de consumptiemaatschappij gebombardeerd en als product gemarket door de perfide massamedia, hier vooral vertegenwoordigd door relletjesjournalist Lionello. A-M dan is het symbool van de bloemenkindertjes, ook in deze jongmensen hebben de makers weinig fiducie. In feite is haar rol tamelijk overbodig en waarschijnlijk vooral bedoeld als lokkertje voor het Amerikaanse publiek en distributie aldaar te verzekeren. En jullie Griekse trots Sanson ? Nou...die heeft hier toch wel 2 minuten screentime als society dame.
Zeker geen Risi/ Gassman topper, ondanks het gegeven van een human interest teevee sterretje dat een celebrity wordt toch behoorlijk gedateerd, met tamelijk spuuglelijke sixties kleurtjes en aankleding, deels opzettelijk ongetwijfeld. Trouwens: tegenwoordig maken ze liever contemplatieve films over eenzame geiteneukers... the horror.
Score wederom van Trovajoli, leek eerder te horen bij een sex comedy.