• 8.300.774 stemmen

I Found Stella Parish (1935)

Drama / Romantiek | 85 minuten

Genre: Drama / Romantiek

Geregisseerd door: Mervyn LeRoy

Met onder meer: Kay Francis, Ian Hunter en Paul Lukas

IMDb beoordeling: 6,7 (443)

Plot I Found Stella Parish

"A GLORIOUS ROMANCE THAT FLAMED WITH BRILLIANT INTENSITY!"

De populaire Londense toneelactrice Stella Parish verdwijnt ineens zonder een spoor achter te laten. De Britse nieuwscorrespondent Keith Lockridge reist stad en land af op zoek naar Stella, die haar geliefde dochter Gloria nu laat verzorgen door tante Nana. Uiteindelijk vindt Lockridge Stella en hij verneemt van haar, dat ze is ondergedoken vanwege geruchten over haar criminele verleden. Ze zou ooit een gevangenisstraf uitgezeten hebben, omdat ze voor moord was aangeklaagd. Lockridge belooft een eind te maken aan deze geruchten, maar zijn verslag komt in verkeerde handen en wordt alsnog gepubliceerd, waardoor Stella's carrière voorbij is. Lockridge laat het daarbij niet zitten en wil werken aan Stella's comeback.

image

Clifton Jeffords

Chuck (as Joseph Sawyer)

avatar van Dutchfan

Dutchfan

Kay Francis is Glamour met een hoofdletter G.

Ze speelt actrice Stella Parish,die na een succesvol optreden opeens verdwijnt.

Journalist Lockridge (Ian Hunter ) vindt haar en ontdekt het schokkende verleden van de actrice.

Als het verhaal in de krant verschijnt,is Stella's leven verwoest.

Lockridge doet er alles aan om Stella te helpen,uiteindelijk met succes.

Zeer stijlvolle film met een beetje bizar verhaal.

Kay Francis is anno 2009 een vergeten filmactrice,maar in de jaren 30 van de vorige eeuw was zij een van Hollywood's grootste en best betaalde sterren.

Alhoewel films als "I Found Stella Parish" enorm grote kassuccessen waren,wilde haar filmstudio warner Bros toch van Francis af,omdat ze de actrice veel te veel geld moesten betalen,terwijl ze de jonge actrices bij de studio zoals Bette Davis veel minder hoefden te betalen.

Francis bleeft echter zitten bij warner Brothers tot haar contract afliep,eind jaren 30,en ging daarna (met hulp van vriendin,actrice Carole Lombard) naar de RKO-filmstudio's,waar ze minder betaald kreeg,maar toch nog een aantal jaren haar filmcarriere kon voortzetten

Toen ze in 1968 overleed liet ze haar vermogen na aan goede doelen.

avatar van MarkAjx1

MarkAjx1

Misschien volgende keer spoiler aanzetten? Niet dat het er veel zulle lezen waarschijnlijk maar toch..

avatar van Movsin

Movsin

Hollywood omarmt de pers. Talloos zijn de films waarin een journalist de held van het verhaal is, maar soms laat Hollywood ook de nefaste kant van de schrijvende pers zien, zoals in deze "I Found Stella Parish".
Hou van die filmpjes van destijds die zeden en moraal verspreiden waarvan heden ten dage amper iets overeind blijft maar deze heeft me toch teleurgesteld.
Een moeder die haar liefhebbend dochtertje zo maar verlaat omdat ze zich onwaardig voelt om van sympathie en roem te genieten, wegens feiten uit het verleden. lijkt me toch amper te vatten. Trouwens de film ademt op vele momenten een zekere onwaarschijnlijkheid en onechtheid uit en wanneer ik naar het einde toe volgende conversatie opvang:
Keith: I love you, Stella
Stella: How dare you to say such a thing
Stephan (aanbidder van Stella): It is true, he loves you more than I do.

dan kan ik alleen maar glimlachen en besluiten dat de film realistische pit mist.
Een bescheiden 3.