In Mei Rotterdam 1940 (2006)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Marc Schmidt

In mei 1940 werd in Rotterdam de slag om Nederland uitgevochten. Elf ooggetuigen vertellen in deze film over hun persoonlijke ervaringen van destijds. Veel van hen waren nog kind toen, of als jongeman in het leger. Soldaten in huis, doden op straat, een vlucht naar veiliger oorden; in enkele dagen stortte het vredige leven van de Rotterdammers plotseling in. De interviews worden aangevuld met fragmenten uit archieffilms en opnames van filmamateurs. Deze beelden worden begeleid door voorgelezen passages uit dagboeken en brieven van Duitse soldaten.

neo (crew)
Als Rotterdammer is het een onderwerp wat toch altijd wel iets met je blijft doen. Die archiefbeelden blijven tot op de dag van vandaag indruk maken. Onder de gesprekken met mensen zijn enkele verhalen die al zo vaak zijn verteld; vrouwen in schuilkelders. Daar tegenover staan enkele fascinerende gesprekken. Er is het verhaal van een Duitse bootsmansjongen die voor handel naar Rotterdam voer ten tijden van het bombardement. Of wat te denken van het verhaal van een man die vocht toen de Duitsers binnen- en aanvielen. Aardig zijn ook de mooie passages uit dagboeken van Duitse militairen. Het zijn deze elementen die deze documentaire nog de moeite waard maken.

avatar van movie acteurs
Kwam volgens mij zelfs dit jaar op RTV West.

Erg indringende docu over het bombardement op Rotterdam. Erg interessant vertelt door de senioren wat ze die dag allemaal hebben meegemaakt, gehoord of gezien. Het lijkt mij werkelijk vreselijk om je huis zo te zien als een afgemaakt brak. Met lef willen ze hun verhaal, hoe het hun verging, vertellen. Tegenwoordig denken we daar misschien niet vaak meer aan maar hierdoor moest dit kleine landje zijn moedige verzet in het begin, opgeven. Het blijft eeuwig jammer dat er van het oude Rotterdam niet veel is overgebleven. 3,5.