Hans le Marin (1949)

Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door François Villiers
met Maria Montez, Jean-Pierre Aumont en Lilli Palmer

De Canadees Eric Martin wordt verliefd op de prostituee Dolores, nadat zijn vrachtschip de haven Marseille aangedaan heeft. Dolores, die werkt in de 'Kitcat Club', belooft dat ze op Eric zal wachten wanneer zijn schip weer vertrekt. Onderweg wordt Eric beroofd van zijn geld en paspoort door Aime en Victor, die Dolores dreigen hen niet aan te geven. Wanneer Eric in het ziekenhuis ontwaakt, kan hij de politie onvoldoende bruikbare informatie geven. Na zijn herstel gaat Eric naar de 'Kitcat Club', waar Dolores er getuige van is dat Aime hem buiten de deur zet en haar verplicht onder te duiken. Eric vindt werk als gids en leert de zigeunerin Danielle kennen. Op een nacht ontmoeten Eric en Danielle Aime en Victor en er ontstaat een vechtpartij, waarbij Victor sterft. Danielle, inmiddels verliefd op Eric, helpt hem onder te duiken. Eric, nog steeds verliefd op Dolores, regelt valse papieren en gaat onder de naam Hans Marin op zoek naar haar. De politie heeft echter Aime vrij gelaten onder de voorwaarde dat hij Eric traceert.

Wat zie ik, nog geen scherpe observaties van de Franse havenkantcinemabuffs voor deze Franse havenkantklassieker van auteur Villiers met niemand minder dan Maria Montez ?
1 van de 2 semi- noirs die Montez maakte in haar Europese nadagen, portrait d'un assassin- havenkantcinemabuffs welgekend- is gekender en beter, maar deze is ook nog wel te genieten. Een Montez die hier onscreen verenigd is met hubby Aumont ( jullie kennen die 2 ook als verwekkers van Tina Aumont - toch een prestatie op zich al ) . Wat betekent dat dit een heuse family affair is : Aumont was namelijk de broer van de onder pseudoniem werkende regisseur !
Een heuse havenkantfilm meer bepaald in Marseille en daar ook grotendeels opgenomen, allicht duidelijk geworteld in de jaren 30 klassiekers incl. wat lomp fatalisme via een kaart/ handpalmlezende zigeunerin ( een totaal miscaste Palmer ) . Die komt pas in de tweede helft in beeld, het noodlot klopt eerder aan de deur via Montez, femme fatale uit deze film die natuurlijk ook beinvloed is door de toenmalige wereldwijde noirgolf. Ze zag er nog prima uit voor haar leeftijd, was dik in de 30 maar als ze tegen het raam zou kloppen zou ik ook wel even een kwartiertje ( nou ja...5 minuten...) naar binnen gaan ! Wat ik echter niet zou doen is haar verwarren met de Grote Liefde, wat de onnozele Aumont nu juist wel doet. Wat de rampzalige gevolgen hiervan zijn lijkt me duidelijk, en die afwikkeling is verder niet origineel of verrassend te noemen.

De synopsis lijkt me verder meer dan uitgebreid genoeg, wel moeten we nog even memoreren dat de eponieme held zijn naam pas halverwege aanneemt, onder de nieuwe identiteit van "Hollander " Hans. Dat Marin nooit zijn achternaam is geweest, lijkt me verder duidelijk. Ook nog even vermelden dat Dalio hier nog maar eens inzit als...abjecte, infame verklikker ! Hadden jullie niet verwacht hè ?
Het is noch visueel noch inhoudelijk erg bijzonder allemaal en past in een traditie van duizenden films uit die tijd en daarvoor, maar juist dat maakt het voor ouwe havenkantcinemabuffs misschien nog te genieten. Het is niet slecht verder, een auteurshandtekening of verrassingen hoeft u hier echter niet te verwachten. Score van Kosma geeft ook wat we mogen verwachten.

Deze film die kan worden gedownload met fansubs maar officieel niet met subs is gereleased moet trouwens door velen hier gezien zijn : werd in deze contreien uitgebracht als "zijn laatste haven " en moet dankzij Palmer nadien nog 64345788533357885311356 keer op de Duitse teevee te zien zijn geweest. Waarom zie ik dan geen stemmen ?