• 8.554.499 stemmen

Meurtre en 45 Tours (1960)

Mystery / Thriller | 93 minuten

Genre: Mystery / Thriller

Alternatieve titel: Murder at 45 R.P.M.

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Etienne Périer

Met onder meer: Danielle Darrieux, Michel Auclair en Jean Servais

IMDb beoordeling: 5,9 (121)

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot Meurtre en 45 Tours

Maurice Faugères, de ziekelijk jaloerse echtgenoot van de zangeres Eve, komt plotseling te overlijden. Eve voelt zich nu vrij en voor het eerst sinds jaren begint ze een liefdesaffaire en wel met Jean le Prat. Maar ook na zijn dood kan Maurice Eve niet met rust laten. Maurice verlaat zijn graf en hij jaagt op zowel Eve als haar nieuwe minnaar.

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Nog geen stemmen voor een zoveelste diaboliques style mystery met Servais en een geblondeerde Darrieux?
Een rip-off kun je het niet meteen noemen aangezien de auteurs hiervan dezelfden waren die ook de stof voor het origineel leverden.
Overigens klopt de synopsis niet geheel:cougar Darrieux en Auclair hebben reeds lang een relatie met mekaar en Darrieux' hubby Servais weet dit, zo begrijpen we dat er doden gaan vallen, hier dus idd. Servais die sneeft bij- goh- een auto ongeluk en zoals gebruikelijk overhaast wordt geidentificeerd door de echtgenote, zodat we bange vermoedens gaan krijgen...
Dan volgt de intrige volgens het boekje met alle kunstgrepen die daarbij horen, ik vrees dat alle kijkertjes uiterlijk een kwartier vantevoren weten hoe de vork in de steel zit.
Aan Hitchcock referenties en zwarte humor ontbreekt het niet, waarbij het tv-optreden van Darrieux- een zangeres- en de impilicaties daarvan wel geslaagd was uitgevoerd.
Nog de moeite vanwege de cast.