A Beautiful Tragedy (2008)

Noorwegen
Documentaire
58 minuten / 52 minuten (ingekorte tv-versie)

geregisseerd door David Kinsella
met Yana Alfimova, Ekaterina Deryagina en Elena Kostuk

Documentaire van David Kinsella over Oksana Skorik, een 15-jarig meisje dat in een balletschool in het Russische Perm de grote droom van haar moeder moet realiseren: een sterballerina worden. Daarvoor heeft ze haar jeugd opgeofferd en haar lichaam jarenlang afgebeuld. Maar de toekomst is onzeker: velen zijn geroepen, maar slechts weinigen uitverkoren en de concurrentie is bikkelhard. Ballet is schoonheid en staat in Rusland in hoog aanzien, maar er gaat een wereld van pijn, ontbering en vernedering achter schuil. Jaarlijks worden in de school in Perm uit 500 kandidaten 30 talenten geselecteerd.