• 11.763 nieuwsartikelen

Alternatieve titel: The White Truck

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Léo Joannon

Met onder meer: Jules Berry, Blanchette Brunoy en François Périer

IMDb beoordeling: 6,6 (30)

Gesproken taal: Frans

Plot Le Camion Blanc

Zoals de traditie dat eist wordt het stoffelijk overschot van een zigeunerkoning per vrachtwagen door heel Frankrijk gereden. Een jonge garagehouder krijgt van Shabbas, het hoofd van de zigeuners uit het Noorden, deze opdracht en hij rijdt hiervoor met een witte vrachtwagen. Tijdens zijn route van 12000 km wordt hij met allerlei problemen geconfronteerd.

Ze bestonden nog maar net : films met Francois Perier als protagonist...was toen 22 en wordt hier terzijde gestaan door reeds gevestigde grootheden als Berry, Moreno, Karl en Charpin, alsmede de bevallige blondine Brunoy die jullie ook kennen van goupi mains rouges. Joannon een regisseur die niet ten onrechte wordt geassocieerd met brave cine papa films en eindigde met Adamo, nu ongetwijfeld minder gekend is dan zijn scenarist hier: Cayatte, die geloof ik zelf nog niets geregisseerd had toen.

Hoewel hierboven deze prent wordt aangeduid als een drama , zou ik er eerder het label komedie/ road movie op plakken. De kwalificatie" sociaal drama" die ik ergens las is al helemaal een absolute giller, en neen dit is geen pleidooi voor tolerantie , dan wel een analyse van zigeunercultuur oid. Dat zigeuners een prominente rol spelen is voor een film uit 42 natuurlijk wel pikant.

Een road movie zei ik, maar daarbij helaas wel gehinderd door budgettaire beperkingen : het is pijnlijk duidelijk dat cast en crew de omgeving van de studio's amper hebben verlaten, terwijl we zogenaamd een tour de France van 12000 km afleggen ! En zelfs mont saint michel en dergelijke landmarks zouden aandoen, het blijft echter bij suggestie. Men compenseerde echter door...een stel circusolifanten in te huren als figuranten, die gecombineerd met het strand bijna aan Fellini avant la lettre doen denken.

Sowieso is dit een vrij weirde, mallotige film, en dat begint al met het originele en absurde uitgangsidee van een dooie zigeunerkoning die ( met wagen en al ) in een witte camion door Frankrijk wordt gereden. Dit door camionnist Perier, die als bijrijdster de groteske weduwe Moreno heeft. Opmerkelijk : ze zegt meestentijds geen woord hier. Deze bijna dadaistische trekjes worden wat gemitigeerd door de afgezaagde road komedie elementen : uiteraard wordt de tournee van Perier gesaboteerd door een stel Bassie en Adriaan style baddies, aangevoerd door Charpin, advocaat van kwaaie zaken. Een collega van Berry ( en Cayatte...) , die over een onuitputtelijke inventivitiet beschikt echter en steeds weer Periers missie op gang weet te brengen als deze door de gebruikelijke olie op de weg, gesaboteerde benzinepompen enz. dreigt te worden getermineerd.

Allemaal vrij maf en absurd kortom, wel origineel en met een goede cast. Helaas zorgt het goedkope "roadmovie rond de studio " effect ervoor dat de beperkingen te duidelijk worden naarmate de film vordert, zodat dit de tand des tijds niet geheel doorstaan heeft.

Deze prent werd in onze contreien uitgebracht als "zigeunerwetten "en moet door velen hier gezien zijn. Waarom stemmen jullie dan niet ?