• 8.348.906 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Oorsprong: Nederland / Oezbekistan

Geregisseerd door: Ben van Lieshout

Met onder meer: Bekzod Mukhammadkarimov, Ariane Schluter en Dirk Roofthooft

IMDb beoordeling: 7,5 (52)

Releasedatum: 16 april 1998

Plot De Verstekeling

Een jonge Oezbeekse visser strandt op weg naar Amerika illegaal in Rotterdam en vindt onderdak bij een zeemansvrouw (Ariane Schluter). Een schuchtere liefde lijkt te bloeien ondanks de enorme cultuurverschillen en de dreiging van de vreemdelingendienst.

kappeuter (crew films)

Zo onbekend dat niemand hier 'm gezien heeft?

avatar van Dustyfan

Dustyfan

Net gezien.

Het eerste half uur deed me denken aan 'Le salaire de la Peur', vanwege de desolatie in het Oezbeekse gehucht waar de film begint.

Het verhaal heeft vervolgens twee verrassende keerpunten, die ervoor zorgen dat de film blijft boeien.

Erg genoten van deze film, een aanrader!

avatar van FisherKing

FisherKing

Brokkelige film, die veel wil vertellen, maar niet echt overtuigt. Mooie scenes in Oezbekistan, met mooie relaties, en een aardig verhaal in Rotterdam.

Gelukkig speelt Dirk Roofthooft mee, en dat is natuurlijk een aanwinst. Van Bekzod Mukhammadkarimov en Ariane Schluter was ik niet echt onder de indruk.

avatar van Quido

Quido

Onbevredigend einde. Misschien wel totaal in de stijl van de film, maar had toch het gevoel dat het niet helemaal af was.

Ik vond het verhaal in Rotterdam nog het meest interessant, mooie weergave van de sfeer en van het gezinnetje. Goed spel van Dirk Roothooft en de jonge Ricky van Gastel komt sympathiek over (maar niet altijd even goed). Schluter en Mukhammadkarimov (copy + paste) doen niks abnormaals.

Jammer dat het scenario een paar gebreken kent, waardoor je toch wat minder mee kunt gaan in het verhaal.

avatar van gotti

gotti

Leuk. Vandaag voor het eerst les gehad van Ben van Lieshout (HKU; Audiovisuele Media). Binnekort de film maar eens gaan kijken. In de les vandaag het eerste kwartiertje gekeken en dat zag er prachtig uit...

avatar van gotti

gotti

Niet onaardig. Het oezbeekse stuk is mooi gedraaid, mistte deze rust een beetje in het Rotterdamse gedeelte, die het toch meer van de actie tussen de acteurs moest hebben (de chemie tussen Schutler en Van Gastel was leuk om te zien). Beetje flauw einde ook (het water dat er opeens is...), maar wel af voor mij.

avatar van robertus65

robertus65

Aardige verfilming, maar of het allemaal erg realistisch is, vraag ik me af. Gelukkig schiep A .... w .... in Oezbekistan net op het moment dat de film draaide. Wat een mazzel!