Povratak Mrtvog Covjeka (2006)

Alternatieve titel: Dead Man Walking

Kroatië / Bosnië-Herzegovina / Servië
Documentaire

geregisseerd door Petar Oreskovic

Van de ene op de andere dag keerde de Bosniër Himzo Muratovic terug uit de dood. Na twaalf jaar afwezigheid was de doodgewaande Bosniër plotseling weer thuis in zijn geboortedorp. Tijdens de oorlog werd dit moslimdorp, gelegen in het Servische gedeelte van Bosnië-Herzegovina, door Servische paramilitairen tot de grond toe platgebrand. Nooit had hij een teken van leven gegeven. Al snel begint men echter vragen te stellen. In “Dead Man Walking” komen buren, ex-werkgevers, de familie en dorpelingen aan het woord over het mysterie van de terugkeer van hun dorpsgenoot. Langzaam ontrafelt de film een even triest als blij verhaal.