Querido Camilo (2007)

Brazilië / Costa Rica
Documentaire / Oorlog

geregisseerd door Daniel Ross Mix en Julio Molina
met Camilo Mejia, Maritza Castillo en Louis Font

Op 21 mei 2004 werd de 28-jarige militair Camilo Mejía door de krijgsraad veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf. “Dear Camilo” vertelt zijn verhaal, vanuit zijn eigen perspectief maar ook vanuit dat van zijn ouders en een schoolvriend. Het is het verhaal van een naïeve maar intelligente jongeman die opgroeit in een revolutionair milieu in Nicaragua en Costa Rica. Hij besluit in het Amerikaanse leger te gaan maar als hij in Irak de verwoestingen van de oorlog aan den lijve ondervindt, twijfelt hij sterk. Hij besluit verdere dienst in Irak te weigeren. Zo wordt hij de eerste gewetensbezwaarde in het Amerikaanse leger.