Miami Rhapsody (1995)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door David Frankel
met Sarah Jessica Parker, Antonio Banderas en Mia Farrow

Gwyn vertelt haar psychiater over haar relaties. Een jaar geleden verloofde ze zich, drie weken voor de bruiloft van haar jongere zus. Op de bruiloft van haar zus komt ze te weten dat haar ouders overspel plegen. Ook haar broer blijkt niet gelukkig te zijn met zijn huwelijk. Dit alles brengt haar aan het twijfelen.

Het zal wel weer aan mij liggen, maar ik vond deze film geweldig. De VPRO gids sprak over een lichtvoetige relatie-komedie die zowel een Woody Allen-kloon als een Woody Allen-eerbetoon kan zijn. Regisseur en scenarist David Frankel heeft inderdaad Allen's films regelmatig bekeken voordat hij het script voor deze film schreef (enkele letterlijke verwijzingen uit Allen's films kon ik ook ontdekken).
Typische Allen dialogen (beetje Annie Hall, beetje Manhatten, beetje Crimes and Misdemanors), geweldige grappen en een verassend goeie cast (o.a. Banderas en Sarah Jessica Parker vond ik buitengewoon goed).
Een Woody Allen-kloon vind ik gelijk zo negatief klinken; ik ga dan toch voor het Woody Allen-eerbetoon, want daar is regisseur Frankel uitstekend in geslaagd.