Ahiru to Kamo no Koinrokkâ (2007)

Alternatieve titels: The Foreign Duck, the Native Duck and God in a Coin Locker | The Foreign Duck, the Native Duck and God | アヒルと鴨のコインロッカー

Japan

geregisseerd door Yoshihiro Nakamura
met Gaku Hamada, Eita en Megumi Seki

Shiina laat zijn schoenmakersfamilie achter om te gaan studeren in Sendai. Direct na aankomst ontmoet hij zijn buurjongen, die zichzelf voorstelt als Kawasaki. De angstige en veel te beleefde Shiina vindt het in het begin moeilijk om om te gaan met deze vlotte, oudere student, die hij geen "meneer" mag noemen. Kawasaki stelt voor een boekenwinkel te beroven om hun gezamenlijke Bhutaanse buurjongen een woordenboek cadeau te kunnen doen zodat hij Japans kan leren. Vanaf dat moment is niet de nieuwe studie van Shiina zijn grootste bezigheid, maar de wereld van Kawasaki, waarin Bob Dylan, het lot van gemartelde huisdieren en dat van buitenlandse studenten in Japan samenkomen.

Reinbo
Niemand deze gezien gisteren in het Venster?

avatar van kinjutsu
Reinbo schreef:
Niemand deze gezien gisteren in het Venster?

Nee, maar morgenavond in Kriterion ben ik van de partij.

Als ik zo naar het eerdere werk van deze regisseur kijk belooft dat niet veel goeds... Maar ik heb een voorgevoel dat dit een leuke gaat worden.

avatar van kinjutsu
Toch niet zo goed als ik verwacht had. Veel, heel veel overbodige scenes. Film had een stuk korter gekund. Toch wel een paar keer moeten lachen in het begin, daarna werd het een soort drama zonder echte inhoud.

avatar van Wadjoe
Begon sterk met een goed mysterieus sfeertje, wat ineens omsloeg naar een slap drama. Hier en daar zaten wat foutjes en een aantal vragen bleven onbeantwoord. Humor zat er enigszins wel in, maar erg effectief was het vaak niet.

Audiovisueel gezien vond ik het ook niet erg spannend. Beetje saai geschoten met nooit echt mooie shots of locaties. De gebruikte filmmuziek vond ik niet altijd passend. Zo waren er een aantal scènes met standaard deuntjes afkomstig uit Hollywood films die me een beetje deden denken aan oude horror films.

avatar van Wadjoe
Opmerkelijk dat géén van de alternatieve titels een geheel juiste vertaling van de Japanse titel is. De gebruikte alternatieve titel in het Kriterion, te Amsterdam is de eerste van het duo.

avatar van Chuck Taylor
Wadjoe schreef:

Dit vond ik juist niet. De muziek vond ik erg leuk, veel goede mysterieuze deuntjes, heel simpel maar doeltreffend. Weet niet wat jij precies onder Hollywood deuntjes verstaat? De Bob Dylan song was ook erg leuk, helaas wel iets teveel aanwezig..

Eerste helft van de film neigde naar een 4*, mits er een goed en passend eind aan werd gedraaid. Helaas sloeg dit om naar een dramatisch stuk, waardoor de kracht (het mysterieuze aspect en de humor) van het eerste deel totaal verloren ging.

avatar van danuz
Niets-is-wat-het-lijkt film, waar perspectieven telkens veranderen om uiteindelijk een mysterie uit de doeken te doen. Vond daarbij de tweede helft, waarbij Shiina wat uit beeld verdwijnt vooral goed - juist omdat het drama daar meer op de voorgrond treedt. Zo'n Dylan nummer is dan weer wat te opzichtig, maar valt de film wel te vergeven. Klein Japans drama met een vleugje mysterie (of in ieder geval narratieve sprongen en mysterie in de ogen van Shiina). Had het allemaal wat kleiner gemogen (dan heb ik het over de lengte (dat begin vond ik niet zo nodig)) en met een wat overtuigender protagonist, maar verder best goed.

Zuinige commentaren hier hoor...

Nakamura Yoshihiro bevalt me van de nieuwe generatie droog-komische Japanners met een vleugje dramatiek (als dat al een generatie op zich is) eigenlijk het beste - zo blijkt nu (weer). Ook met deze derde film die ik van hem zie scoort hij hoger dan Yoshida, Ogigami en Satoshi en zo.

Echt weer een heerlijk filmpje met een moeilijk te duiden mix van realisme, absurdisme, .... Minimaal, maar niet overdreven minimalistisch vormgegeven. Eerder naturel. Vaak ook mooie muziek.

En een groot pluspunt: de acteur Hamada Gaku (die kleine hier links op de poster) vind ik vaak leuk en overtuigend. Ken hem alleen van Nakamura's films (en zo te zien doet hij ook niet veel anders): een soort Japanse variant van Mathieu Almaric: charmant, onhandig, lief, innemend en kameleontisch. Fijne verschijning.

Mochizuki Rokuro schreef:

Veruit de minste van de namen die je nu noemt

Ik bedoel Miki - lekker bezig.

Goed.

Zoals de meeste Nakamura films wel, al is het ook wel typerend dat hij na 6 films geen enkele 4* (of meer) gekregen heeft. Op basis van deze film vind ik de vergelijking met Ogigami, Miki en Yoshida zelfs wat ongepast, toch een ander soort humor.

Vond het een film zonder echte hoogte- of dieptepunten. Het moddert allemaal wat aan. Grappige personages, een wat maffe setup, halverwege wat perspectieven die verplaatst worden. Kijkt aardig weg, maar tegelijkertijd weet het nergens echt op te vallen. Soundtrack vond ik ook niet denderend, maar da's ook naar gewoonte.

Visueel wat te saai, acteerwerk is oké maar ook weer niet opmerkelijk. En zo is dit weer een Nakamura die amuseert, maar iets te snel weer vergeten zal zijn. Hij maakt genoeg films, maakt veel degelijke films, maar dat beetje meer lijkt er niet echt in te zitten. Hopelijk ligt er toch nog ergens een verborgen diamantje.