• 8.252.904 stemmen

Dichter op de Zeedijk (1999)

Drama | 85 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Gerrard Verhage

Met onder meer: Benja Bruijning, Angelique de Bruijne en Monic Hendrickx

IMDb beoordeling: 7,0 (142)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Plot Dichter op de Zeedijk

Hoe een 13-jarige jongen in de jaren 60 opgroeit op de Wallen, in het cafe van zijn oma. De dromerige puber wordt wakker geschud door de komst van een plattelandsmeisje dat achter de bar gaat werken.

Quido

Zag hem vandaag in een winkel liggen, maar wist niet of ik hem moest kopen omdat ik niks van de film weet. Weet iemand wel meer te vertellen over deze film of heeft hem al eens gezien???

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20215 berichten

Behoorlijke voor tv gemaakte film, maar geen koopfilm, tenzij hij echt bijna voor niets was. Naar een boek van Kees van beijnum die ook de oesters van nam kee schreef, maar een heel ander soort verhaal.

Quido

Nee, hij kostte op dvd €14.99. Dus dat is wel veel geld... Voor een dvd geef ik nooit meer uit dan 9.99 of ik kan gewoon niet w8en om een film te zien.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20215 berichten

Voor 14.99 kun je heel heel heel veel betere films kopen. niet doen dus. Maar misschien gaat je liefde voor nl-films zo ver dat je deze persee wil hebben....

Quido

Nee, ik hou meer van de oude Nederlandse films en zelf vind ik 14.99 ook veel. Bedankt voor de info!

stinissen (crew films & series)

Prachtige productie 90 min genoten ook van de geweldige muziek in de film. Film laat goed de emotie's van het jongetje zien , vooral hoe hij om gaat met de liefde en met zijn zieke moeder. Een dikke 8 een echte aanrader.

avatar van Bandit

Bandit

Goede rol van Carry Tefsen, zoveelste poging om van haar Mien Dobbelsteen-imago af te komen.

avatar van Moviestar

Moviestar

He! leuk heb voor deze film toen der tijd nog auditie gedaan

avatar van neo

neo (crew films)

Gelukkig dat men die miscasting had voorkomen

avatar van neo

neo (crew films)

Bruining speelde ook al zo goed in De Grot, Zeedijk was echter zijn debuut. Goed gebracht verhaal met een goed tijdsbeeld. In de aftiteling is overigens nergens de naam Merkies te vinden, terwijl er toch redelijk wat door hem gecomponeerde muziek in zit. 3.5 sterren

Quido

Erg fijne film. Prachtig tijdsbeeld en goed gespeeld, met als uitblinker de jonge Bruining.

avatar van robertus65

robertus65

Leuk tijdsbeeld van de begin jaren zestig door de ogen van een puber. Goede muziek.

avatar van De Mees

De Mees

Het is volgens mij 'Benja Bruijning', tenminste dat kom ik overal tegen.

avatar van boemboem27

boemboem27

het enige positieve v/d film is de mooie muziek.

verder raakt de film kant nog wal.

Gaat nergens over er, wordt op geen enkel onderwerp in/doorgegaan.

gaat het over de liefde,wordt daar verder op doorgegaan...nee.

zijn zieke moeder dan ....nee.

iets met de fanfare ...nee ook niet

is dan de climax v/d film zijn gedichtje(en).naar mijn mening ook niet (echt).

gelukkig duurde de film niet te lang...bah

avatar van Eibmoz

Eibmoz

Prima ,leuk met de echte goede muziek uit die tijd, en eens een nederlandse film zonder vloeken,

dat kom je niet veel tegen.

avatar van Phantasm

Phantasm

Leuke film en goed geacteerd, kijkt lekker weg.

avatar van marbas

marbas

Toevallig zag ik dat Benja Bruijning de hoofdrol speelde, dus toch maar bekijken, Inderdaad toen al veel talent dat jochie, nu speelt hij bijzonder goed in de film "Alles is familie," effin Dichter op de Zeedijk, is een mooie film, leuke sfeer en het bekijken zeer zeker waard.

avatar van missl

missl

Film kabbelt rustig voort, is wel prima. Mooie beelden, helaas is Amsterdam anno 2021 niet meer zo.