Dichter op de Zeedijk (1999)

Nederland

geregisseerd door Gerrard Verhage
met Benja Bruijning, Angelique de Bruine en Monic Hendrickx

Hoe een 13-jarige jongen in de jaren 60 opgroeit op de Wallen, in het cafe van zijn oma. De dromerige puber wordt wakker geschud door de komst van een plattelandsmeisje dat achter de bar gaat werken.

Zag hem vandaag in een winkel liggen, maar wist niet of ik hem moest kopen omdat ik niks van de film weet. Weet iemand wel meer te vertellen over deze film of heeft hem al eens gezien???

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Behoorlijke voor tv gemaakte film, maar geen koopfilm, tenzij hij echt bijna voor niets was. Naar een boek van Kees van beijnum die ook de oesters van nam kee schreef, maar een heel ander soort verhaal.

Nee, hij kostte op dvd €14.99. Dus dat is wel veel geld... Voor een dvd geef ik nooit meer uit dan 9.99 of ik kan gewoon niet w8en om een film te zien.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Voor 14.99 kun je heel heel heel veel betere films kopen. niet doen dus. Maar misschien gaat je liefde voor nl-films zo ver dat je deze persee wil hebben....

Nee, ik hou meer van de oude Nederlandse films en zelf vind ik 14.99 ook veel. Bedankt voor de info!

Prachtige productie 90 min genoten ook van de geweldige muziek in de film. Film laat goed de emotie's van het jongetje zien , vooral hoe hij om gaat met de liefde en met zijn zieke moeder. Een dikke 8 een echte aanrader.

avatar van Bandit
Goede rol van Carry Tefsen, zoveelste poging om van haar Mien Dobbelsteen-imago af te komen.

Moviestar
He! leuk heb voor deze film toen der tijd nog auditie gedaan

neo (crew)
Gelukkig dat men die miscasting had voorkomen

neo (crew)
Bruining speelde ook al zo goed in De Grot, Zeedijk was echter zijn debuut. Goed gebracht verhaal met een goed tijdsbeeld. In de aftiteling is overigens nergens de naam Merkies te vinden, terwijl er toch redelijk wat door hem gecomponeerde muziek in zit. 3.5 sterren

Erg fijne film. Prachtig tijdsbeeld en goed gespeeld, met als uitblinker de jonge Bruining.

robertus65
Leuk tijdsbeeld van de begin jaren zestig door de ogen van een puber. Goede muziek.

avatar van De Mees
Het is volgens mij 'Benja Bruijning', tenminste dat kom ik overal tegen.

avatar van boemboem27
het enige positieve v/d film is de mooie muziek.
verder raakt de film kant nog wal.
Gaat nergens over er, wordt op geen enkel onderwerp in/doorgegaan.
gaat het over de liefde,wordt daar verder op doorgegaan...nee.
zijn zieke moeder dan ....nee.
iets met de fanfare ...nee ook niet
is dan de climax v/d film zijn gedichtje(en).naar mijn mening ook niet (echt).
gelukkig duurde de film niet te lang...bah

Prima ,leuk met de echte goede muziek uit die tijd, en eens een nederlandse film zonder vloeken,
dat kom je niet veel tegen.

avatar van Phantasm
Leuke film en goed geacteerd, kijkt lekker weg.

Toevallig zag ik dat Benja Bruijning de hoofdrol speelde, dus toch maar bekijken, Inderdaad toen al veel talent dat jochie, nu speelt hij bijzonder goed in de film "Alles is familie," effin Dichter op de Zeedijk, is een mooie film, leuke sfeer en het bekijken zeer zeker waard.