Diese Tage in Terezin (1997)

Alternatieve titel: Those Days in Terezin

Duitsland / Tsjechië
Documentaire

geregisseerd door Sibylle Schönemann

Drie vrouwen bezoeken samen de Tsjechische plaats Terezin, voorheen: Theresienstadt. Hun motieven zijn net zo uiteenlopend als hun achtergronden. De Israëlische Victoria is zangeres en ze zoekt naar een eigen manier om de holocaust te begrijpen. Filmmaakster Sibylle keert terug naar de stad waar haar Duitse ouders op vakanties altijd langsreden, maar nooit stopten. De eveneens joodse Lena emigreerde van Rusland naar Israël. Het idee dat in het gebied duizenden mensen zijn verdwenen zonder een spoor na te laten, kan ze moeilijk verdragen. Daarom wil ze ten minste één van deze overledenen een gezicht geven: de cabaretartiest Karel Svenk. Terwijl hij in het getto verbleef, schreef Svenk zo‘n 130 liederen en cabaretvoorstellingen. De ‘Charlie Chaplin van Theresienstadt’, zoals hij vaak genoemd werd, bezat het ongewone talent om actuele gebeurtenissen om te zetten in satire en wist zelfs onder zware omstandigheden zijn publiek aan het lachen te maken.