Gift (1966)

1 stem

Denemarken

geregisseerd door Knud Leif Thomsen
met Søren Strømberg, Sisse Reingaard en Poul Reichhardt

Gift gaat over een genotzuchtige jongeman die graag problemen veroorzaakt met zijn videocamera: zo laat hij ouders zelf gefilmde intieme momenten van hun kinderen zien.

Een vroege voorloper van de rijke Deense filmtraditie. Thomas Vinterberg en de Dogma-filmers zijn zeker schatplichtig aan deze 'Gift' van Knud Leif Thomsen, waarin we al een mislukte feestrede (Festen) te zien krijgen, alsmede hardporno-beelden. Maar geen misverstand, dit is geen seksfilm, al zindert de erotiek van het doek af. Het is eerder een psychologisch drama rond een disfunctionerende familie in een groot huis aan de zee of aan een meer. Hij is een rijke ondernemer met een midlifecrisis, de vrouw voelt zich verwaarloosd, het dienstmeisje is niet al te snugger en de dochter des huizes weet zich geen raad met haar opbloeiende seksualiteit.

Lekker broeierig dus. En dan komt er ineens een onsympathieke knul de ogenschijnlijke rust verstoren. Hij heeft het op de dochter voorzien en binnen de kortste keren is hij een 'huisvriend'. Hij is areligieus, antimoralist en bepleit vrije seks. Hij heeft als hobby het maken van pornofilms, voornamelijk door de leden van de familie te filmen. Maar zijn grootste genoegen is iedereen te ontregelen en van hun laatste zekerheden te ontdoen. Dat loopt niet goed af... Maar wat nu precies zijn echte beweegredenen zijn blijft duister. De film is net als de indringer provocatief en zal destijds zeker stof hebben doen opwaaien.