Ghostheads (2016)

Alternatieve titel: Spookhoofden

Documentaire

geregisseerd door Brendan Mertens
met Dan Aykroyd, Ivan Reitman en Ernie Hudson

Documentaire die de extreme kanten van Ghostbusters bewondering onderzoekt en die terugkijkt op de impact die de filmreeks wereldwijd had de afgelopen drie decennia. Met interviews met cast en crew, waaronder Dan Aykroyd, Ivan Reitman en Ernie Hudson. Ghostbusters superfans geven toe aan hun passie door zich uit te dossen, samen te komen op conventies en zelfs vrijwilligerswerk te doen.

Ghostheads.

Of het nu over bronies gaat, of over fans van Troll 2. Over extreme filmnerds. Eigenlijk is dit soort docu altijd hetzelfde. Het gaat over excentrieke mensen, het communitygevoel en eigenlijk ook vooral een kijkje in hun persoonlijke leven.

Dat wijst steevast naar één of ander trauma dat als uitleg dienst voor de overdreven fascinatie met welk onderwerp dan ook. In dit geval Ghostbusters, niet geheel toevallig komt deze docu wanneer de nieuwe film gereleased wordt. Promotie? Uiteraard.

Waar deze docu niet over gaat is de hele polemiek rond de nieuwe film. Dat past niet in het plaatje uiteraard. Wel een hoog tragische figuren die hun leven weer wat zin hebben gegeven door zichzelf te verkleden als Ghostbuster. En uiteraard is de Ghostheads community dé tofste van allemaal. En iedereen is vriendjes met elkaar enzo.

Vind het af en toe wel grappig om te zien, al weet ik nooit zo goed of ik nu medelijden met deze mensen moet hebben of niet. Ze zullen wel blij zijn met wat ze doen, maar ze zijn daar niet gekomen omdat ze zo gelukkig waren.

Opvallende ontbrekende trouwens: Bill Murray. Weten we meteen ook wat hij van dit soort figuren denkt